China kondigt aan dat het zijn eigen zwevende trein in een vacuümbuis gaat ontwikkelen, vergelijkbaar met het Hyperloop-concept waar in de VS en Europa aan wordt gewerkt. Een toekomstige versie van de Chinese hyperloop moet 4.000 km/h kunnen halen, veel sneller dan een vliegtuig op kruissnelheid.

Het nieuws werd op een luchtvaartcongres bekendgemaakt (link in het Chinees) door de China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC), het ruimtevaartbedrijf van de Chinese overheid. Het systeem dat het bedrijf gaat ontwikkelen bestaat uit een vacuümbuis, waarbinnen een karretje met mensen met hoge snelheid voortbeweegt. Deze ‘pod’ kan deze snelheid bereiken dankzij magnetische levitatie, het zweven op grote elektromagneten.

Daarmee heeft het beoogde Chinese systeem veel weg van de Hyperloop, een idee van de internetondernemer Elon Musk. Startupbedrijven in het Westen zijn nu druk bezig om met hun eigen hyperloops de gewenste snelheid te halen van 1.200 km/h. Studenten van de TU Delft werken er bijvoorbeeld aan (lees: ‘Delft Hyperloop wint wedstrijd’) en vorige week wonnen Duitse studenten een tussentijdse hyperloopwedstrijd, met een snelheidsrecord van 324 km/h (lees: ‘Snelheidsrecord bij hyperloopwedstrijd’).
 

Lat hoger

De Chinezen leggen de lat nog wel wat hoger dan Hyperloop: het einddoel is de onvoorstelbare snelheid van 4.000 km/h. Ter vergelijking, een vliegtuig gaat op kruishoogte 900 km/h. Met die snelheid zou het ritje Beijing – Wuhan (in het midden van China) maar een half uurtje duren, schetste manager Liu Shiquan van CASIC.

Het project is wel in drie fases opgesplitst: eerst een systeem dat karretjes met 1.000 km/h door de buis laat zoeven (nog net niet supersoon); vervolgens naar 2.000 km/h; en ten slotte naar 4.000 km/h. Met welke technologische kunstgrepen CASIC dat precies denkt te doen, is nog niet bekendgemaakt. Wel zegt CASIC meer dan tweehonderd bruikbare patenten te hebben voor deze plannen. Het bedrijf gaat het ambitieuze project trouwens ook niet in zijn eentje aan, maar zoekt de samenwerking met – nu al – twintig onderzoeksinstellingen uit binnen- en buitenland.




 

Gezondheid

Als een mens zich voortbeweegt met supersonische snelheid, zou dat snel onprettig kunnen aanvoelen. Dat gezondheidsaspect heeft de volle aandacht van het projectteam, benadrukte de hoofdontwerper Mao Kai in een interview (link in het Chinees). ‘Veiligheid en gezondheid staan centraal. We streven naar een lagere versnelling dan bij een vliegtuigstart. En als we de veiligheid van passagiers niet kunnen garanderen, dan gaat het project niet door.’

Met het bouwen van een netwerk van vacuümbuizen tussen de grote Chinese steden zou een deel van het personenverkeer worden verplaatst van de lucht naar de grond. Dat zou betekenen dat er minder fossiele brandstof nodig is voor vliegtuigen; de nieuwe zweeftreinen zullen elektrisch worden aangedreven. Dat komt het land goed uit (en is geen toeval), want China wekt steeds meer groene stroom op.

Op dit moment hebben wereldwijd drie bedrijven een Hyperloop-systeem aangekondigd dat sneller gaat dan 1000 km/h: naast CASIC zijn dat Hyperloop Transportation Technologies en Hyperloop One.