Vandaag, precies een jaar na de eerste crash met een Boeing 737 MAX van Lion Air, verschijnt de CEO van het bedrijf, Dennis Muilenburg, voor de Amerikaanse Senaat. Hij gaat vragen beantwoorden over de problemen met het toestel. Muilenburg zal gemaakte fouten erkennen en aangeven hoe de 737 MAX veiliger wordt gemaakt, zo blijkt uit zijn van tevoren gepubliceerde toespraak.

‘We weten dat we fouten hebben gemaakt en sommige zaken verkeerd hadden. We nemen onze verantwoordelijkheid en lossen de problemen op’, zal Boeing-CEO Dennis Muilenburg vandaag zeggen in zijn openingsverklaring (die staat al online, pdf-bestand).

Het statement vormt vandaag de aftrap van een ondervraging door de commissie voor Handel, Wetenschap en Transport van de Amerikaanse Senaat. De Senaatsleden zullen alle details willen weten over de ontwikkeling en de certificering van het probleemtoestel 737 MAX.
 

Ontwerpfouten in de toekomst voorkomen

Dat doen ze niet om oude koeien uit de sloot te halen – er is al veel naar buiten gekomen – maar met het doel voor ogen om in de toekomst te voorkomen dat dergelijke ontwerpfouten in een vliegtuig terechtkomen. Inmiddels is namelijk duidelijk geworden dat Boeing cruciale fouten heeft gemaakt.

Om te beginnen reageerde het nieuwe systeem MCAS maar op één enkele invalshoeksensor, wat enorm kwetsbaar is. Dat bleek wel: bij het Lion Air-toestel was de betreffende sensor (een tweedehandsje) kapot, en dat resulteerde in het neerstorten van het vliegtuig.
 

Systeem te sterk geworden

Verder was het MCAS-systeem veel te sterk geworden gedurende het ontwerpproces. In eerste instantie duwde de software de neus omlaag door het staartvlak met stapjes van 0,6 graden te verdraaien, kleine zetjes om te corrigeren. Later bleek dat Boeing het systeem steviger had gemaakt, zodat het per keer tot maximaal 2,5 graden kan verdraaien; en dat meerdere keren achter elkaar.

Dat werd de piloten van Lion Air, en hoogstwaarschijnlijk ook van Ethiopian Airlines, fataal. Te meer omdat Boeing piloten slecht had voorgelicht over het nieuwe systeem.
 

Toezicht schoot tekort

Deze ontwerpfouten konden ‘er doorheen glippen’, doordat het toezicht van de Federal Aviation Administration (FAA) kennelijk tekortschoot. ‘Het waren werknemers van Boeing die veel onderdelen van het vliegtuig goedkeurden, niet onafhankelijke mensen van de FAA’, zegt congreslid Peter DeFazio in de New York Times.
 

Verantwoordelijkheden verschoven

Over de jaren is er een systeem ontstaan waarbij steeds meer verantwoordelijkheden van toezichthouder FAA verschoven zijn naar Boeing-ingenieurs. Dat heeft als voordeel dat Boeing-technici dicht op het vuur zitten, en alle details van de ontwerpen weten.

Het nadeel is dat zij niet bepaald onafhankelijk zijn. Dat ze in dienst zijn van Boeing, dat de hete adem van concurrent Airbus in zijn nek voelt, kan ervoor zorgen dat deze medewerkers een hoge druk ervaren om onderdelen zo snel mogelijk goed te keuren. Té snel, is de suggestie die wordt gewekt door het 737 MAX-dossier. Vermoedelijk zullen veel vragen van de Senaatsleden daarover gaan.
 

Morgen weer

CEO Dennis Muilenburg van Boeing.

De zitting voor de Senaatscommissie begint vandaag om 10.00 uur in de ochtend in Washington DC (15.00 uur Nederlandse tijd) en is live te volgen via de website van de commissie. Vandaag beantwoorden Muilenburg en Chief Engineer John Hamilton de vragen van een commissie van de Senaat, morgen doen ze hetzelfde voor een commissie van het Amerikaanse Congres.

In aanloop naar de beide ondervragingen heeft Boeing zelf ook een verklaring uitgebracht.
 

Openingsfoto Betere tijden voor Boeing. Hier vertrekt de eerste van negentig bestelde 737 MAX-toestellen van de fabriek in Seattle naar de klant AeroMexico. Foto's Boeing