Bovenkant kraakreactor vervangen
Bij de Shell-raffinaderij in Pernis heeft groot onderhoud plaatsgevonden. De belangrijkste klus was het vervangen van de bovenkant van een benzinekraker.
De afgelopen maanden vond bij de Shell-raffinaderij in Pernis groot onderhoud plaats. Er is dag en nacht gewerkt om de installaties te reinigen, controleren en waar nodig te repareren. De belangrijkste klus was het vervangen van de bovenkant van een benzinekraker, een grote reactor waarin zware olie wordt verwerkt. Op deze foto hangt het nieuwe gedeelte nog aan een grote kraan. Deze pijpen zitten inmiddels in de reactor en de grijze top vormt het deksel van het reactorvat.
Het vervangen van de reactortop vergde anderhalf jaar planning. Omdat het gevaarte 370 ton weegt, was het takelen een flinke klus. Mammoet, een bedrijf dat zich specialiseert in dit soort operaties, moest er een van zijn hoogste kranen voor van stal halen. Deze kwam in negentig vrachtwagens aan bij de raffinaderij. Het opbouwen ervan duurde drie weken – bijna een derde van de tijd die nodig was voor het gehele grote onderhoud, waarvan de topvervanging maar een klein deel was. De 80 m hoge hijskraan moest nauwkeurig werk leveren om zo min mogelijk oponthoud te veroorzaken. De uitgebreide voorbereidingen wierpen wel vruchten af: de operatie was vier dagen eerder dan gepland klaar.
In de reactor worden de zwaardere delen van ruwe aardolie gekraakt met behulp van een katalysator, zodat de molecuulketens korter worden en de zware olie uiteindelijk tot benzine is te verfijnen. De pijpen die aan de nieuw geïnstalleerde bovenkant vastzitten en in het reactorvat zitten, voeren ruwe olie aan en gekraakte olie af. Het vat zelf, op de foto te zien achter de in de lucht hangende top, werd niet vervangen. De ring rond het reactorvat, waar vier mensen met oranje kleding te zien zijn, vormt het hoogste punt van de installatie.