Elektronicaconcern Bosch heeft zijn concept gepresenteerd van een autonoom rijdende shuttle voor transport in de stad. De grootste toeleverancier van de automobielindustrie positioneert zich daarmee voor de toekomst.

De shuttle is niet veel meer dan een capsule met vier overdekte zitplaatsen die autonoom door de stad kan bewegen. Zo ziet Bosch ook de toekomst: een vloot van dat soort karretjes, die geruisloos de stad doorkruisen en waar passagiers naar wens in- en uitstappen, aldus het gisteren gepubliceerde persbericht van Bosch over de mobiliteit van morgen.


Geïntegreerd mobiliteitssysteem

Voor Bosch zit de waarde vooral in de achterliggende technologie. De karretjes moeten een compleet geïntegreerd mobiliteitssysteem gaan vormen die van elkaar weten waar ze zich bevinden, die zicht hebben op andere weggebruikers en kennis hebben van de toestand van alle wegen in de stad. Ook het parkeren en opladen van de karretjes gebeurt volledig automatisch. Bosch claimt dat het alle daarvoor benodigde systemen kan leveren.
 

De shuttle is onderdeel van een geïntegreerd mobiliteitssysteem.


Het karretje zelf is uitgerust met batterijen, laad-elektronica, systemen als radar en camera’s waarmee de straat en andere weggebruikers worden gezien, en apparatuur om met de ‘mobiliteitscloud’ te communiceren. Het karretje weet tot op enkele centimeters nauwkeurig waar het zich bevindt, en gebruikt informatie over weer en toestand van de weg om het rijgedrag aan te passen.


Big brother in het zitkamertje

Het interieur van de shuttle is voorzien van comfortabele zitplaatsen, wifi en schermen met infotainment. In het karretje hangen ook camera’s waarmee passagiers worden gewaarschuwd als ze bij het uitstappen iets vergeten mee te nemen, of die het karretje naar het onderhoud stuurt mocht onverhoopt een kop koffie zijn omgevallen. Hoe Bosch met alle persoonsgegevens denkt om te gaan meldt het persbericht niet.
 

Het interieur met persoonlijke infotainment, en camera's die alles in de gaten houden.


Opstopping voorkomen

Via een app kan de gebruiker aangeven vanaf welke plek zij of hij waar naar toe wil, en de app geeft vervolgens aan waar op te stappen, en het systeem verzorgt verder de reis. Identificatie van de reiziger gebeurt met de smartphone, net als betalen. Het achterliggende systeem kijkt welk karretje het dichtstbij is, en inventariseert of er andere passagiers zijn met eenzelfde bestemming. Wie het karretje deelt met anderen betaalt duidelijk minder dan wie een karretje voor zich alleen claimt. Bosch wil er zo toe bijdragen dat stadswegen niet vast komen te zitten met vrijwel lege rondrijdende autonome voertuigen.


2Getthere

Heel uniek is het shuttle-concept niet. Onder andere Renault (lees 'Renault komt met autonome deeltaxi') , Toyota en Volkswagen presenteerden eerder soortgelijke concepten, waarvan er in de praktijk nog niet een rondrijdt.

 

In Nederland is 2Getthere en van de weinige die wel daadwerkelijk rondrijdt. Nu nog op een aparte bij het kantorenpark Rivium, maar ergens komend jaar op de openbare weg (lees '­Stapsgewijs autonoom het verkeer in').
 

De shuttles van Renault (links) en Toyota.


Voor Bosch gaat het vooral om het afgeven van een visitekaartje dat laat zien dat de grootste toeleverancier voor de auto-industrie klaar is voor de toekomst van autonoom rijden. De shuttle zal te zien zijn op de grote Consumer Electronics Show begin januari in Las Vegas.