Autonoom varend veerpontje
De Noorse Universiteit NTNU ontwikkelt een autonoom varende veerpont voor fietsers en voetgangers. Het bootje herkent andere vaartuigen en meert zelf aan.
De Noorse Universiteit voor Wetenschap en Techniek (NTNU) heeft een kleine uitvoering van de autonome veerpont uitgebreid getest met een verbinding over het Trondheim-kanaal tussen Ravnkloa and Vestre Kanalhavn, een afstand van nog geen 100 m. De oversteek duurt een minuut.
De fietser of voetganger die er gebruik van wil maken drukt aan de wal op een knop, waarna het bootje zich klaar maakt voor vertrek, zo nodig door aan te komen varen vanaf de overkant.
Kano's herkennen
Het bootje signaleert zelf of er in zijn omgeving andere vaartuigen zijn, en kan ook kano’s herkennen. Zijn die er, dan laat het bootje die eerst passeren alvorens zelf verder te gaan. De veerpont heeft daarvoor verschillende sensoren aan boord: een LIDAR (laser-radar), gewone radar, en twee camera’s, waarvan de ene voor infrarood.
Voor zijn route bepaalt de veerpont met gps zijn positie, en hij maakt gebruik van twee bakens aan elke kant van de wal één, die radiosignalen uitzenden.
Tijdens het aanmeren maakt de ferry elektrisch contact zodat hij zijn batterijen kan opladen. Het bootje vaart volledig elektrisch.
Goedkoper dan een brug
In eerste instantie zijn er proeven gedaan waarbij het bootje werd bestuurd op afstand, gevolgd door autonome tests. De resultaten daarvan zijn zo veelbelovend dat de universiteit nu bezig is met de ontwikkeling van een meer volwassen uitvoering die geschikt is voor 12 passagiers.
De autonome ferry is volgens de onderzoekers aanzienlijk goedkoper dan een vaste fiets- en voetgangersbrug en vormt ook geen barrière voor schepen die een hoge doorgang nodig hebben.
Noorwegen is sowieso al een koploper op het gebied van autonoom waren (lees 'Noorwegen krijgt eerste autonome containerschip'). Voor Amserdam werkt het MIT Medialab aan autonoom warende bootjes (lees 'Veelzijdig zelfsturend bootje voor Amsterdam')
Openingsfoto: NTNU.