Gisteren, 13 december, is in Helmond de hal geopend waarin de eerste Lightyear One zal worden gebouwd. Dit is een luxe-auto die deels op zonne-energie gaat rijden.

Volgens de makers kan hij uitgroeien tot het vervoer van de toekomst. Als het aan het bedrijf ligt is straks niet alleen fossiele energie verdwenen, maar zijn ook laadpalen grotendeels verleden tijd. Ons tijdschrift nam de Lightyear One op in de lijst van Het Beste van 2019.


Honderd mensen in dienst

De fabriekshal is het afgelopen jaar binnen korte tijd uit de grond gestampt, aan de rand van de Helmondse Automotive Campus. ‘De vloeren zijn nu nog wit’, grapte CEO Lex Hoefsloot van Lightyear tijdens de persconferentie. Hoefsloot werd eerder dit jaar uitgeroepen tot Toekomstbouwer

Nog in januari van dit jaar stond Hoefsloot voor het college van Burgemeester en Wethouders in Helmond. Lightyear was toen nog als start-up gevestigd in de oude Volvo-fabriek op het zelfde industrieterrein van de stad. Inmiddels heeft het bedrijf honderd mensen in dienst, waarvan de meesten aan onderzoek en ontwikkeling van de auto werken. De nieuwe productiehal is 3000 m2 groot. Maandelijks komen er vijf tot tien werknemers bij, aldus het bedrijf. Allemaal voor een auto waarvan nog slechts schetsen en prijzen bekendgemaakt zijn.
 




Gezinsauto

Deze eerste volledig op zonne-energie rijdende gezinsauto ter wereld krijgt vier elektromotoren in de wielen. Hij moet ook zo licht mogelijk worden, met een carrosserie van koolstofvezel. Volgens berekeningen is hij bovendien nog een stukje aerodynamischer dan een Tesla Model S. Dit betekent dat je minder energie verbruikt, en dus minder batterijen nodig hebt. Secondary weight noemen de makers dat.

In de auto ligt voorlopig  wel nog een conventionele, niet onomstreden, lithiumbatterij. Arjo van der Ham, chef technologie en medeoprichter, geeft toe dat het gebruik van vervuilende grondstoffen niet ideaal is. ‘Maar we moeten ook realistisch blijven en kijken wat we nu kunnen doen. Die van ons is wel al kleiner dan die van andere elektrische auto’s. Maar het zou goed zijn als die vervuilende grondstoffen niet meer nodig zijn. Onderzoekers zijn daar ook mee bezig. En producenten van batterijen moeten beseffen dat ze zelf een risico lopen wanneer ze afhankelijk blijvend van dat soort grondstoffen.’


Leasebaar

Vanaf 2020 komen de ‘pioneer’-modellen (prijs minimaal € 119.000,- euro per stuk, ex btw) voor consumenten beschikbaar. Dit model heeft een bereik van zo'n 400 km. ‘De Lightyear One Pioneer Edition is vóór vandaag 57 keer gereserveerd. Daar zijn er vandaag 20 bijgekomen’, aldus een trotse CEO Lex Hoefsloot gisteren op de persconferentie in Helmond. De eerste 10 verkochte auto’s bieden nog wat extra’s, want die hebben zelfs een geschat bereik van 800 km. Dankzij een samenwerking met LeasePlan zijn de Lightyear One modellen ook leasebaar, zo werd gisteren bekend gemaakt.

Het eerste rijdende concept willen de makers komende zomer gaan testen. In 2020 moeten de eerste modellen de consumentenmarkt op. Vanaf 2025 hoopt Lightyear de productieschaal te vergroten binnen Europa, om zijn zonne-auto’s wereldwijd beschikbaar te krijgen in 2030.


Lichtjaar

Het belangrijkste, vindt Van der Ham, is laten zien dat het kan, rijden met zonne-energie. ‘Het is echt een statement car. Wanneer onze klanten zo veel mogelijk kilometers hebben gereden, een lichtjaar in afstand, oftewel 9500 miljard kilometer, dan kan ik tevreden terugkijken. Tot die tijd gaan we door.’ (Mathijs van Eeten)

Beeldmateriaal Lightyear