De rij-assisten van luxe automerken als BMW, Mercedes, Tesla en Volvo falen soms, zo blijkt uit onderzoek van het Insurance Institute for Highway Safety. Ze remmen overdreven, of houden de rijbaan niet goed aan.

Met woorden als Driving Assistant Plus (BMW 5), Drive Pilot (Mercede E-Class), Auto Pilot (Tesla Model 3 en Model S) en Pilot Assist (Volvo S90) wekken de duurdere automodellen de indruk dat de bestuurder op de geavanceerde rij-assistent mag rekenen. Het gaat daarbij om adaptive cruise control en active lane-keeping, die in theorie helpen om veiliger te rijden.

Adaptive Cruise Control
De auto zorgt dat hij zijn snelheid aanpast aan die van de voorligger en houdt zo een min of meer vaste een afstand aan.

Active lane-keeping
Het voertuig corrigeert wanneer de witte strepen van de rijbaan te dicht worden genaderd of overschreden terwijl dat niet de bedoeling is.

 

Het Insurance Institute for Highway Safety nam de proef op de som en voerde met de genoemde modellen verschillende tests uit. Het Insurance Institute is een Amerikaanse non-profit organisatie opgericht door verzekeraars, met als doel het aantal ongelukken op snelwegen te verminderen. Uit de tests bleek dat alle modellen nog regelmatig de fout in gaan. Ze remmen onterecht of gaan niet goed een bocht door. Download hier het volledige rapport, Reality Check van het instituut (pdf).


Adaptive Cruise Control

Test 1: rij zonder ingeschakelde Adaptive Cruise Control met 50 km/h op een stilstaande auto af.

De Tesla-modellen faalden hier, ze botsten op het voertuig. Alle andere merken remden keurig op tijd dankzij hun noodremsysteem.


Test 2: dezelfde test met ingeschakelde Adaptive Cruise Control.

Alle modellen remden op tijd, de Volvo wat abrupter dan de anderen.


Test 3: de voorliggende auto wisselt van rijbaan, daar doemt vervolgens een object (opgeblazen pastic) op, het voertuig heeft 4,3 s om te remmen.

Alle modellen remmen op tijd, ook nu remt de Volvo vrij abrupt.


Test 4: rijden naar een auto die is gestopt.

Alleen de Tesla Model 3 bracht het er goed van af, de andere voertuigen niet. De automakers waarschuwen overigens ij de handleiding dat de Adaptive Cruise Control hier niet goed op reageert.


Test 5: een rit van 300 km.

De Tesla Model 3 remde 12x zonder enige reden, waarvan 7x als reactie op de schaduw van een boom op de weg. Verder reageert de auto onterecht op tegemoetkomende voortuigen op de andere weghelft, of voertuigen die ver verwijderd de weg overstaken. De andere voertuigen kenden dit probleem niet.


Active lane-keeping

Test 6: rijbaan aanhouden in meer en minder scherpe bochten

De beide Tesla-modellen presteerden het best, alleen de Model S overstuurde bij een van de bochten. De andere modellen deden het minder goed, de BMW ging de meeste keren in de fout.


Test 7: rijbaan aanhouden over heuvels, zodat naar de top het zicht op de lijnen ontbreekt

Hier deden de Mercedes en Tesla Model 3 het vrijwel foutloos. De BMW, Tesla Model S en Volvo hadden er duidelijk meer moeite mee; het lukte de BMW geen enkele keer.

Hieronder in de tabel staat de totale score van Active lane-keeping

 

Het instituut benadrukt ten overvloede dat rij-assistenten aantoonbaar zorgen voor veiliger rijgedrag. Maar uit de tests blijkt tegelijk dat er wel nog het nodige aan de systemen valt te verbeteren.