Oude auto's die op de sloop terecht komen bevatten grote hoeveelheden waardevol materiaal. Doordat auto's steeds meer high-tech electronica bevatten neemt ook de hoeveelheid zeldzame metalen in de wagen toe. Op dit moment worden die metalen niet recycled uit auto's, terwijl er een hoop te winnen valt door ze te recyclen.

Read this article in English

Dit alles blijkt uit een onderzoek van Chalmers University, dat morgen wordt gepresenteerd op een bijeenkomst van het Internationaal Energieagentschap (IAE). De onderzoekers bouwden een database van materialen in auto's en manieren om die materialen terug te winnen.

 

20.000 kg goud

Er valt volgens die database nogal wat te winnen. Zo bevatte de autovloot van Europa in totaal 400 ton goud in 2015. Het aantal auto's dat dat jaar de vloot verliet - en dus werd gesloopt of buiten Europa terechtkwam - was goed voor 20 ton goud. Dat is evenveel goud als er jaarlijks in gerecyclede electronica zit. Daar worden kostbare metalen soms nog wel teruggewonnen, maar in auto's is van recycling geen sprake.

Ook andere materialen zoals neodynium, een zeldzame aardmetaal, zitten steeds vaker in afgedankte wagens. Doordat auto's steeds meer elektronica bevatten, zitten er ook steeds vaker zeldzame metalen in die je ook in smartphones of andere high-tech apparatuur vindt.

 

Recyclen is duur

Het recyclen van dat soort materialen is niet makkelijk. Doorgaans is het economisch (nog) niet aantrekkelijk om de relatief kleine hoeveelheden materiaal uit een auto te halen voor hij verder recycled of gesloopt wordt. Maar de weggegooide metalen worden steeds zeldzamer en worden vaak via milieuvervuilende processen gewonnen in conflictgebieden. 'Overheden moeten beleidsmaatregelen nemen als ze de huidige situatie willen veranderen', aldus een van de onderzoekers in een persbericht.

De database wordt door de makers het Urban Mine Platform genoemd. Het stelt de afvalberg van Europa voor als een mijn vol ongewonnen kostbaar materiaal. Van elk soort metaal toont het Platform de route die het aflegt in de Europese markt, vanaf het moment dat het in een telefoon of auto terechtkomt tot het op een stortplaats ligt. Vaak kunnen zeldzame metalen technisch gezien goed teruggewonnen worden, met weinig verlies. Het zou de Europese vraag naar dat soort spul aanzienlijk verlagen.

Lees ook ons dossier over de circulaire economie, waar het recyclen van metalen onderdeel van is.

Beeld: Empa