
Alles een spelletje
'300 % exercise goal bereikt!', meldt het horloge. Geen idee wat dit betekent, maar voor redacteur Jim Heirbaut voelt het als een stempel van de juf.
‘Kom op luilak, je kunt het!’ Zo verschijnt het niet letterlijk op mijn nieuwe sporthorloge, maar zo komt het wel op me over. Ik heb na lang wikken en wegen eindelijk een smartwatch aangeschaft om mijn trainingsarbeid voor de aankomende halve en hele marathon bij te houden. Het is een Huawei Fit 3 geworden, een bijna perfecte kloon van de bekende Apple Watch, die voor een vier keer hogere prijs over de toonbank gaat.
Ik ben hartstikke blij met mijn hardloophorloge. Het voldoet uitstekend voor de dingen die ik doe. Het houdt mijn route bij, mijn snelheid en hoeveel passen ik per minuut zet. Op het kleine kleurenschermpje verschijnt zelfs mijn hartslag. Die wordt – razend knap – bepaald met een lichtbundel op mijn huid die terugkaatst, waarna software uit de kleurverandering mijn hartslag berekent.
Hoe goed mijn gloednieuwe gadget ook bevalt, op sommige momenten is het wel een beetje een drammer. Met het ontwerpen van de software voor mijn digitale horloge hebben de ingenieurs in China de gamification tot het uiterste doorgevoerd. Gamification is de ontwerptrend om van zo’n beetje alles een spelletje te maken, met prijzen, medailles en badges die kunnen worden verdiend.
Soms komt echt de drammer in mijn smartwatch bovendrijven.
De marketeers van bedrijven hebben blijkbaar allemaal dezelfde cursus gehad, want de laatste jaren zie je het overal terug. Van apps om je wijn- of speciale bierconsumptie in bij te houden tot aan het onderwijs en de zorg aan toe. Ook de makers van mijn horloge zijn helemaal losgegaan met kleurrijke en jolige schermpjes vol complimenten, stimulansen, tussendoelen en aansporingen. Ik krijg het te zien wanneer ik tienduizend stappen heb gezet op een dag, wanneer ik genoeg heb bewogen en gestaan.
Allemaal goed bedoeld, maar het komt zo kinderachtig over. Zit ik op de redactie net lekker te typen aan een artikel, haalt mijn horloge me al trillend uit mijn concentratie: ‘Sta op en beweeg!’ Even later: ‘U deed het perfect gisteren! Vandaag is weer een nieuwe start.’
Soms komt echt de drammer in mijn smartwatch bovendrijven. Vandaag begon ik me net lekker voldaan te voelen – even een dagje niet hardlopen – kreeg ik meteen weer een passiefagressieve aansporing om de oren: ‘Kom op, Jim! Nog maar 266 kcal verwijderd van uw bewegingsdoel.’ Waar bemoei je je mee, horloge, ik hang gewoon even op de bank, kijkend naar sport op tv.
Gelukkig krijg ik ook complimentjes. Na een stevige hardloopsessie in het Amsterdamse Bos kreeg ik thuis te zien ‘Nieuwe medaille verdiend: 300 % exercise goal.’ Geen idee wat dit precies betekent, maar ik voelde me toch weer heel even dat kind op de basisschool dat een stempel kreeg van de juf.
Foto: Depositphotos







