Airbus test flexibele vleugel
Airbus heeft een eerste reeks testvluchten uitgevoerd met een toestel waarvan de vleugeluiteinden kunnen scharnieren. De vliegtuigbouwer haalde inspiratie uit de manier waarop de albatros met zijn vleugels fladdert.
Vooralsnog bestaat er enkel een op afstand bestuurbaar schaalmodel, gebaseerd op de populaire A321. Het toestel, dat Airbus de AlbatrossOne heeft gedoopt, is voorzien van vleugels waarvan ongeveer een derde deel vrij op en neer kan bewegen.
Schaalmodel
'Met het schaalmodel van de AlbatrossOne verkennen we de voordelen van de vrij scharnierende vleugeluiteinden', zegt Airbus-ingenieur Tim Wilson in een persbericht.
Door mee te bewegen met de wind, absorberen de vleugeluiteinden een deel van de krachten die bijvoorbeeld windstoten en turbulentie uitoefenen op de vleugels zelf en op de verbinding met de romp. Worden de vleugels aan minder krachten blootgesteld, dan betekent dat dat ze minder zwaar hoeven te zijn. De gebruikelijke versteviging in de vorm van vleugeldozen, die doorbuigen van de vleugel moeten voorkomen, kan immers een stuk lichter worden uitgevoerd wanneer die niet zoveel te verduren krijgen. Dat scheelt kerosineverbruik.
Zweefvlucht
Sommige straaljagers hebben al scharnierende vleugels, maar niet eerder is er een toestel gemaakt waarbij de vleugeluiteinden tijdens de vlucht vrij kunnen fladderen.
De inspiratie kwam uit de natuur, zegt Wilson. 'De albatros houdt zijn vleugels gestrekt tijdens een lange zweefvlucht, maar als het op manoeuvreren aankomt of wanneer hij in turbulente lucht belandt, dan begint hij te met de vleugels te klapperen.'
Concorde
De eerste testvluchten vonden dit voorjaar plaats en verliepen succesvol, aldus Airbus. Het testmodel is gemaakt in de Airbusfabriek in het Britse Filton, waar ook de Concorde werd gebouwd.
In de volgende fase van het onderzoek zal er met een groot vliegtuig worden getest. Wanneer dat gaat gebeuren heeft Airbus nog niet bekendgemaakt.