Het is een van de grootste, door mensenhanden gemaakte beweegbare objecten ter wereld: de Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland.

De stormvloedkering die komend jaar haar 25ste verjaardag viert, onderging afgelopen maand een uitgebreide test, zoals elk jaar aan de vooravond van het stormseizoen. De test was volledig computergestuurd.

‘De functioneringssluiting is bedoeld om de Maeslantkering en de nabijgelegen Hartelkering integraal te testen’, zegt Michel de Vos, woordvoerder van Rijkswaterstaat. ‘De test geldt zowel de techniek van de kering als de mensen die de keringen bedienen.’
 

Bediening overnemen

Zo’n dertig man met uiteenlopende expertise stonden klaar om erop toe te zien dat alles goed verliep. Was de computer uitgevallen of hadden zich andere onvoorziene omstandigheden voorgedaan, dan konden zij de bediening van de keringen overnemen.
 

Reusachtige klapdeuren

De Maeslantkering bestaat uit twee drijvende pontons van 22 meter hoog en 210 meter lang. Bij een sluiting draaien die als reusachtige klapdeuren naar elkaar toe. Raken ze elkaar (bijna), dan wordt er water ingelaten, waarna ze afzakken naar de bodem van de Nieuwe Waterweg. In totaal duurt dat zo’n zes à zeven uur.

‘Maar de functioneringssluiting is pas geslaagd als alles volgens planning is verlopen en de kerende wanden, na volledige sluiting, weer volledig zijn opengegaan en terug in het dok liggen’, zegt De Vos. Het weer openen van de kering duurt circa vijf uur.
 

 

Beter beschermd

Van de grote Deltawerken is de Maeslantkering als laatste voltooid. Sinds de ingebruikname in 1997 zijn inwoners van Zuid-Holland, West-Brabant, Utrecht en Zeeland beter beschermd tegen hoogwater.

De laatste keer dat de kering onder stormomstandigheden werd gesloten was op 3 januari 2018. Diezelfde dag sloten ook de Hartelkering, de Oosterscheldekering, de Hollandsche IJsselkering en de Ramspolkering: een unicum.
 

Foto en video: Rijkswaterstaat