In een privéjet vliegen voor de prijs van een lijnvluchtticket? Dat kan door flink op brandstof te besparen, denkt Otto Aviation. 

Privéjets zijn de toekomst van de luchtvaart, althans dat denken ze bij Otto Aviation. Door de bedrijfskosten drastisch te verlagen kan een ticket volgens het Amerikaanse bedrijf in prijs gaan concurreren met lijnvluchten.

De doorslag zit vooral in de brandstofkosten. Otto Aviation ontwikkelde de Celera 500L die slechts eenachtste van de brandstof van een reguliere privéjet verbruikt. Dat is allemaal te danken aan de bijzondere stroomlijnvorm die het midden houdt tussen een kogel en een zeppelin.


Messcherpe vleugels

Het ontwerp van de Celera 500L is gericht op het realiseren van een laminaire luchtstroming, waarbij de verschillende luchtlagen minimaal mengen of elkaar verstoren. Dit wordt onder meer gerealiseerd door messcherpe vleugels en een bepaalde lengte-breedteverhouding van de romp.

Deze specifieke stroomlijnvorm is niet praktisch toepasbaar op grote lijnvliegtuigen, maar wel op een kleine jet. Volgens Otto Aviation zou de luchtweerstand hierdoor bijna 60 procent lager liggen.

V12

De Celera 500L wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde V12-motor gekoppeld aan een duwpropeller. Lucht voor de verbranding en koeling van de motor wordt ingezogen via twee luchtinlaten bovenop de romp, voor het staartstuk.

Met de duwpropeller haalt het vliegtuig een kruissnelheid van 740 kilometer per uur en een bereik van ruim 8300 kilometer. Het brandstofverbruik ligt daarbij op negen tot dertien liter per honderd kilometer.

De cabine van de Celera 500L heeft een volume van 12,7 kubieke meter en 1,9 meter stahoogte. Binnenin staan zes ruime, luxueuze stoelen. Naast het gebruik als privéjet biedt de Celera 500L dankzij het efficiënte ontwerp ook mogelijkheden als vliegende bus of taxi tussen talloze kleine en middelgrote luchthavens.

Otto Aviation verwacht ergens in 2023-2025 FAA-certificering te krijgen en de eerste toestellen te kunnen leveren.


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Otto Aviation

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.