Toyota heeft de brandstofcellen uit zijn waterstofauto Mirai aangepast voor op schepen. Het eerste schip dat ermee gaat varen, is de Franse Energy Observer, die later deze maand vertrekt.

De Mirai is een elektrische personenauto die zijn energie haalt uit waterstof. Toyota heeft deze wagen al een paar jaar op de markt en sinds kort werkt het Japanse bedrijf ook samen met een Portugese tussenbouwer om bussen op waterstof te gaan bouwen.

Deze week maakte het bedrijf bekend dat de brandstofcellen uit de Mirai zijn omgebouwd tot een pakket dat geschikt is voor op schepen. Voor Toyota is dit de eerste maritieme toepassing van zijn waterstoftechnologie.
 

Frans schip

Het systeem gaat zich voor het eerst bewijzen op de Energy Observer, een Frans schip dat dient als onderzoeksplatform (we schreven er eerder over) voor nieuwe duurzame technologie. De Energy Observer vaart op 17 februari weer uit voor een nieuw deel van zijn wereldtour. Op een eerdere leg van de wereldreis deed de Energy Observer ook Amsterdam aan.

Toyota is al sinds het begin betrokken bij dit experimentele schip. Eerst zat er een prototype van het systeem met brandstofcellen op het schip; dat wordt nu vervangen door een industrieel (in serie) geproduceerd pakket. ‘We kijken uit naar de volgende fase van dit project: een betrouwbaar en betaalbaar systeem beschikbaar maken voor de scheepvaart’, zegt oprichter en kapitein van de Energy Observer, Victorien Erussard, in het persbericht.
 


Overvloed

Waterstof kan een centrale rol gaan spelen in een meer duurzame economie, denkt Toyota (lees ook dit recete bericht: ‘Toyota bouwt stedelijke testomgeving’). Het gas is geschikt om een overvloed aan duurzaam opgewekte elektriciteit tijdelijk mee op te slaan.

Wanneer windturbines of zonneparken op enig moment meer stroom produceren dan wordt gebruikt, maken grote elektrolyse-installaties met die stroom waterstof. Dat gas is goed op te slaan, te vervoeren in tanks of door buizen te transporteren.

Komt er dan een moment dat zon en wind te weinig energie leveren, dan maken brandstofcellen elektriciteit van de waterstof. De waterstofatomen worden gekoppeld aan zuurstofatomen en er komt uit een brandstofcel - naast stroom - dus niets anders dan water.
 

Pakket brandstofcellen

Op de Energy Observer heeft Toyota een pakket brandstofcellen geïnstalleerd dat, net als in de auto Mirai, een maximaal elektrisch vermogen van 114 kilowatt kan leveren. Toch zal dat vermogen onder normale condities niet volledig worden gebruikt op het schip, laat een woordvoerder van Toyota weten.

Waarom precies, weet hij niet, maar misschien is het simpelweg niet nodig. De Energy Observer is ook helemaal volgebouwd met zonnepanelen, en die leveren — overdag — ook een berg stroom; maximaal 21 kilowatt. Daarnaast heeft het schip kleine windturbines aan boord die stroom opwekken.

De Energy Observer begint op 17 februari aan zijn nieuwe tocht over de Atlantische en Stille Oceaan.
 


Beeldmateriaal Toyota

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.