Studenten brengen betaalbare augmented reality
Studenten van de Universiteit Twente brengen met hun bedrijfje Aryzon een betaalbare augmented-reality-bril op de markt. Met een kartonnen bouwpakket van 29 euro tover je je smartphone om tot een bril die digitale afbeeldingen over de werkelijkheid heen legt. De toepassingen zijn eindeloos, zeggen de makers.
Letterlijk betekent augmented reality: ‘verbeterde realiteit’. De term wordt meestal gebruikt voor technologie die digitale beelden plaatst over beelden van de werkelijkheid. Het grote publiek zal het concept vooral kennen van de game Pokemon GO, dat vorig jaar tienduizenden mensen bezighield (lees: ‘Pokemon GO-hype lijkt voorbij’)
Het bekendste apparaat dat augmented reality biedt, is de HoloLens van Microsoft. De eerste gebruikers ervan zijn daar lyrisch over (lees: ‘HoloLens voegt hologrammen toe aan werkelijkheid’). De HoloLens is een prachtig apparaat, waarvan we na uitproberen behoorlijk onder de indruk waren. Hij heeft alleen één fors nadeel: de prijs. Voor de huidige versie van de HoloLens mag je zo’n 3.000 dollar (2.700 euro) neertellen. Dat is goed te behappen voor een bedrijf, maar voor mensen thuis en voor bijvoorbeeld musea en scholen is dit veel te duur. Vooral omdat die laatstgenoemden vaak tientallen apparaten ter beschikking willen stellen aan bezoekers en scholieren.
Bedrijfje
In dat gat in de markt springt nu het jonge bedrijfje Aryzon (een samentrekking van de Engelse woorden AR, arise en horizon) dat is opgericht door studenten Industrial Design Engineering van de Universiteit Twente. Aryzon presenteerde gisteren zijn augmented reality-(AR)-bril met een persbericht. De lancering is de start van een crowdfundingcampagne op Kickstarter, waar mensen zich kunnen inschrijven voor een bril.
Bouwpakketje
Bij voldoende belangstelling krijgen zij later dit jaar een bouwpakketje in de bus dat uit een plaat karton kan worden gedrukt. Het karton vouw je gemakkelijk zelf in de juiste vorm en zo krijg je een doosje waar precies je smartphone in past (toestellen tot 14 cm lang passen erin). Het bouwpakket bevat verder onderdelen als een glasplaatje, een spiegel, Fresnellenzen en stroken zacht schuim om het gebruik een beetje comfortabel te maken. Aryzon is zeker niet de eerste die met karton aan de slag gaat. Er zijn talloze virtual reality-brillen te koop, waarvan de bekendste wellicht de Cardboard van Google is, een virtual reality-bril van karton.
Glasplaatje
De bril van Aryzon zit vernuftig in elkaar. De gebruiker kijkt door een getint glasplaatje, dat onder 45° staat, naar de echte wereld (zie afbeelding hieronder). Via ditzelfde glasplaatje – maar dan door weerkaatsingen – komen stereobeelden vanuit het beeldscherm van de smartphone in de ogen van de gebruiker terecht. Tussendoor komt het licht uit de telefoon nog de Fresnellenzen tegen. ‘Die zorgen ervoor dat het driedimensionale voorwerp op armlengte scherp is. Ook zorgen ze voor een groter gezichtsveld’, zo legt Maarten Slaa van Aryzon uit.
Geen HoloLens
De bril van Aryzon kan veel: bewegende 3D-beelden in full colour afbeelden in de ruimte; die je ook nog eens van alle kanten kunt bekijken en die je naar believen kunt vergroten, verkleinen, draaien, openwerken enzovoort. Maar de écht complexe functies van de HoloLens zitten er niet op. Zo kun je met die laatste een ruimte afscannen en dan ‘weet’ het apparaat in welke richting de gebruiker kijkt. ‘Dat kan ons apparaat niet. Wij lossen dat op met een rond plaatje met een complexe afbeelding erop – het marker-plaatje – dat de bril herkent en waarop hij zich vervolgens oriënteert’, zegt Slaa.
Verder kun je de HoloLens commando’s geven met vingerbewegingen (strekken, of juist met je wijsvinger op je duim tikken) en dat zit ook (nog) niet in het Aryzon-apparaat. ‘Op het genoemde marker-plaatje verschijnen virtuele knoppen. Maar we zijn de vingercommando’s ook aan het programmeren’, aldus Slaa.
Operatie uitleggen
Met een prijs van 29 euro mikt de AR-bril van Aryzon op een heel ander marktsegment. Denk aan de arts die nu precies kan uitleggen – in 3D – hoe zij de operatie gaat aanpakken. Of aan een webwinkel, waar je een product nu letterlijk van alle kanten kunt bekijken voordat je het koopt.
Olifant
Aryzon heeft een prototype van de bril getest op een basisschool en de kinderen waren dolenthousiast toen ze een olifant in drie dimensies op tafel zagen staan, trompetterend en al. Volgens de makers is de bril ook goed toegankelijk voor ontwikkelaars die apps maken voor andere apparaten. Daarnaast werkt het bedrijf aan een online platform waar gebruikers allerlei driedimensionale beelden kunnen downloaden.
Wie een betaalbare AR-bril wel ziet zitten, kan zich inschrijven op de Kickstarter-pagina. Als het doel van de campagne is bereikt, 25.000 euro, gaat de bril in productie.
Beeldmateriaal Aryzon