Beeldbuis

Heeft u een uurtje? Dan is dit praatje de moeite waard. Een bebaarde software-nerd vertelt over het ‘hacken’ van problemen voor zijn ‘tribe’. Dat zijn dus andere software developers. Maar zijn verhaal gaat niet over software. Het gaat over vliegtuigbouwers. En man, wat een verhaal.

Oké, als u eigenlijk aan het werk moet, is het misschien niet zo verstandig om op play te drukken bij deze video. De kans is namelijk groot dat u hem helemaal afkijkt. Tenminste, als u net zoveel van vliegtuigen houdt als ondergetekende. Dat heeft Nickolas Means, de bebaarde software-nerd (dit zeg ik met de grootst mogelijke waardering) in kwestie, in ieder geval met met mij gemeen: hij heeft een ongebreidelde passie voor vliegtuigen en luchtvaart. Maar ook als u niks met vliegtuigen heeft, is Means’ verhaal zeer de moeite waard.

De beste man spreekt op een bijeenkomst voor mede-softwareontwikkelaars die ongetwijfeld blij zijn met het verfrissende onderwerp waar Means mee komt. Hij vertelt namelijk niet over software, maar over de befaamde Skunk Works van vliegtuigbouwer Lockheed Martin. Blijkbaar is de term ‘Skunk Works’ best bekend in de softwarewereld. Volgens Means wordt er vaak een klein, speciaal ontwerpteam mee aangeduid. Het team zondert zich af van de normale gang van zaken bij het bedrijf om in een zeer korte tijd iets heel erg vernieuwends en fantastisch te verzinnen. Maar de Skunk Works van Lockheed Martin was er als eerste. Alle andere Skunk Works zijn naar hen vernoemd.

Verder, hoger, sneller

Deze speciale ontwerpafdeling is verantwoordelijk voor een hele trits cutting edge vliegtuigontwerpen, waaronder de illustere U-2, de SR-71 Blackbird en de F-117 Nighthawk. Als u dit niks zegt; het zijn stuk voor stuk baanbrekende ontwerpen die iets klaarspeelden waarvan men zich destijds nauwelijks kon voorstellen dat het mogelijk was. De U-2 brak alle hoogterecords, de SR-71 brak de hoogterecords van de U-2 èn vloog daarbij sneller dan überhaupt voorstelbaar was, en de F-117 is onzichtbaar op radar. En het mooie aan de U-2 en de SR-71 is dat het spionagevliegtuigen zijn. Ze maakten alleen foto's. Toch fijn als er geen bommen of granaten uit hoeven te komen. De F-117 kan wel atoombommen gooien, maar soit.

Means gebruikt zijn verhaal vooral om de developpers in de zaal te inspireren om anders tegen onmogelijke ontwerpen aan te kijken. Het vliegtuig staat model voor de ultieme ingengieursuitdaging: het is iets dat niet kan. Vliegen. Verzin maar hoe je het doet. En daarna: verder, hoger, sneller. Meer dan iemand ooit voor mogelijk had gehouden. Hoe doe je dat? Door de Skunk Works-methode te volgen: keep it simple.

Ik zie u over een uurtje!

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.