Hop, daar gaat ze, zo de Donau in. We zijn getuige van de tewaterlating van een groot deel van de romp van de Den Helder, een combat support ship voor de Koninklijke Marine.

Het bevoorradingsschip wordt gebouwd op een werf van Damen Shipyards in Galati, ­Roemenië. De Den Helder moet in 2024 af zijn en in 2025 inzetbaar. 

Het schip gaat al varend marine­schepen bevoorraden. De brandstoftank bevat 7600 kubieke meter diesel en 1000 kuub kerosine voor heli­kopters. De Den Helder wordt 178 meter lang en 26 meter breed en wordt vanwege die grootte in vier delen gebouwd op de werf, vertelt kapitein ter zee Glijn van Marion, projectleider namens de Defensie Materieel Organisatie. ‘Die delen worden een voor een aan elkaar gelast. Vervolgens gaan de bouwers de hoogte in, met extra dekken.’ 



Extra veiligheidsmaatregelen

Het schip levert straks niet alleen brandstof aan de schepen van de marine, maar ook munitie, zoals granaten, raketten en torpedo’s. ‘Grotere landen maken schepen speciaal voor deze verschillende doeleinden, maar wij zijn een relatief kleine marine en we combineren die functies.’ Dat vergt wel extra veiligheidsmaatregelen. ‘We hebben hiervoor speciale technologie ontwikkeld, zoals waterbarrières die we kunnen inzetten wanneer we gevaarlijke situaties voorzien.’ 

Het nieuwe schip wordt aan­gedreven door elektromotoren die stroom krijgen van dieselgeneratoren. Bij lage snelheid voldoet één set motoren. Moet het schip harder, dan schakelt het een of meer generatormotorsets bij. ‘Dit is een beproefd concept, dat we ook op andere schepen gebruiken.’ 


Geruisloos varen

Snel varen is geen doel van het schip; zo geruisloos mogelijk wel. ‘De cavitatie – bellenvorming door lokale drukverlaging – die vaak optreedt rond een scheepsschroef, heb je liever niet.’

Die bellen brengen harde geluiden met zich mee, die aan de vijand kunnen verraden waar het schip zich bevindt. Het onderzoeksinstituut MARIN heeft daarom de schroeven zo ontworpen dat er zo weinig mogelijk cavitatie is. 


Foto: Defensie Materieel Organisatie

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.