Studententeam

Duurzaamheid heeft nog steeds niet het meest flitsende imago, motorracen juist wel. De racesport op zijn beurt associeer je eerder met de geur van benzine dan met milieuvriendelijkheid. Het studententeam Electric Superbike Twente probeert beide werelden te verenigen.

Op de computer is het al van alle kanten te bewonderen: het prototype van de elektrische motor van het studententeam Electric Superbike Twente. ‘Tijdens de studie is het voltooien van een prototype het einde van de opdracht, maar nu is het pas het begin’, zegt teammanager Jim Kienhuis. Hij is een van de studenten die meebouwt aan een elektrische motor die uiteindelijk een topsnelheid moet bereiken van zeker 250 kilometer per uur.

‘Het feit dat we binnen een jaar de best mogelijke elektrische motor willen maken, betekent dat we een optimum zoeken tussen ambitie en realiteit. We moeten op tijd stoppen met de ontwerpen daadwerkelijk gaan bouwen’, zegt Kienhuis.
 

Naam: Electric Superbike Twente
Aantal leden: 15
Doel: een wendbare en snelle motor maken, geheel elektrisch aangedreven
Perspectief: een elektrische motor maken die even snel kan racen als de motoren uit de MotoGP, de koningsklasse van de motorsport

 

Vierde generatie

De huidige lichting van Electric Superbike Twente is pas de vierde generatie. De teammanager is blij dat er een volledig team staat, want de leden moesten worden gerekruteerd tijdens de eerste coronagolf. Ook het voorgaande team had al last van de pandemie. De races van afgelopen zomer werden afgelast en de studenten van dat jaar hebben hun zelfgemaakte motor niet in actie kunnen zien. Beide teams willen daarom dit seizoen de concurrentie met elkaar aan gaan bij enkele internationale kampioenschappen.

Wat de meeste studenten aanspreekt aan dit team is het in elkaar sleutelen van een voertuig dat hoge snelheden moet bereiken. ‘Dit is verreweg het stoerste studententeam van de universiteit’, zegt teamlid Emmelie Huisman. ‘Bij het maken van een motor die op hoge snelheden kan rijden komt veel kijken. We moeten er alles aan doen om zowel de veiligheid van het voertuig te garanderen als de snelheid.’
 

Topsnelheid

De huidige leden doen er alles aan om binnen een jaar een topmotor in elkaar te zetten. Ze zijn afkomstig van verschillende faculteiten van de Universiteit Twente en Hogeschool Saxion, waaronder industrial design engineering, mechanical engineering en electrical engineering. Allen zijn bekend met de motor races en dromen ervan dat de elektrische motor uiteindelijk dezelfde topsnelheid zal bereiken als een motor op benzine. Maar zover is het nog niet. De hoogste topsnelheid gemeten tijdens de MotoGP, de koningsklasse van de motorsport, is ongeveer 356 kilometer per uur. Bij de elektrische tegenhanger van dit kampioenschap, de motoE, ligt de topsnelheid lager, rond de 270 kilometer per uur.

De afgelopen drie jaar heeft Electric Super bike Twente zich steeds op één aspect eerste team stond de betrouwbaarheid van de motor centraal, bij de tweede het vermogen en het derde team richtte zich vooral op de wendbaarheid. ‘Dit jaar willen we al deze aspecten combineren: een betrouwbare motor met een groot vermogen én wendbaarheid voor de bestuurder’, zegt Huisman.

 

Aerodynamische trucjes

De wendbaarheid van de motor heeft voornamelijk te maken met het ontwerp. Er zitten kleine aerodynamische trucjes in, zoals een kap die de lucht langs het voertuig geleidt. De grove lijnen van het ontwerp staan al vast en de eerste onderdelen zijn besteld. Ondertussen is het team op zoek naar een bestuurder voor de motor, afkomstig uit de racewereld. In samenspraak zullen ze nog aanpassingen doen aan het ontwerp zodat de bestuurder prettig kan rijden.

Een ander deel van het team werkt aan de aandrijflijn. Ze stellen zelf alle onderdelen samen die de wielen moeten aandrijven: de batterij, de motorregelaar en de elektrische motor. Als batterij gebruiken ze de batterijcellen van de motor van twee jaar geleden. Deze motor had al een goed vermogen. De studenten testen daarvoor nu welke cellen van hun voorgangers het beste werken om te gebruiken. Samen met een verbeterde motorregelaar en betere elektrische motor moet dat een motor met meer vermogen opleveren.

 

De leden van het huidige studententeam. Foto: Anne Bulten

 

Pitstop voor batterijwissel

Het toernooi waarnaar het team dit studie jaar toewerkt, wordt voor het eerst georganiseerd. Het is onderdeel van ERRA, wat staat voor Electric Road Racing Association. Het is een internationale samenwerking tussen verschillende studententeams die elektrische motoren maken. De verschillende teams hebben een eisenpakket samengesteld waaraan de motor moet voldoen voor deze mag meedoen aan het toernooi. ‘Hiermee willen we een hogere standaard van de motoren garanderen’, zegt Huisman. ‘Veilig heid is daarbij een belangrijk thema.’

Daarnaast hebben de studenten bij het samenstellen van het eisenpakket ook gekeken naar de toekomst van het elektrisch racen. Alle hoogvoltage onderdelen moeten bijvoorbeeld in een afgesloten box komen. ‘Nu duurt een race op een batterij ongeveer twintig minuten. Mocht er een race komen met een pitstop voor een batterijwissel, dan kan dat veilig en snel gebeuren’, zegt Kienhuis.

 

Openingsbeeld: De Liion-GP was de eerste generatie motor van het project Electric Superbike Twente dat begon in 2017. Foto: Sebastiaan Bors

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.