De Canadese luchtvaartmaatschappij Harbour Air heeft dinsdag een commerciële vlucht uitgevoerd met een elektrisch aangedreven vliegtuig. 'We hebben geschiedenis geschreven', zei Harbour-Air-topman Greg McDougall na afloop van de geslaagde vlucht. 

Het toestel, een DHC-2 Haviland Beaver, die is voorzien van een krachtige elektromotor, maakte met zes passagiers aan boord een korte vlucht vanaf Harbour Air Seaplanes terminal in Richmond. Topman McDougall zat zelf aan de knuppel van het watervliegtuigje. 116 jaar na de eerste vlucht van de Wright Brothers luidt deze vlucht een nieuw tijdperk in, zei hij na afloop in een persbericht: 'het tijdperk van elektrisch vliegen'.

Het ging vooralsnog om een testvlucht. Nu die is geslaagd, kan de maatschappij verder met het aanvragen van de juiste vergunningen. 
 

De elektrische magni500-motor heeft een vermogen van 560 kilowatt en weegt 120 kilogram.


VOORDELIG

In plaats van nieuwe toestellen aan te schaffen, heeft Harbour Air ervoor gekozen de bestaande vloot om te bouwen. De kerosinetank en de Pratt & Whitneymotoren zijn vervangen door een ion-lithiumbatterij en een magni500-motor, met een vermogen van 560 kilowatt (750 pk). Op één batterij kan het toestel een vlucht van 160 kilometer uitvoeren.

Het ombouwen van de vloot kost niet meer dan wat normaal groot onderhoud zou kosten, zei topman Roei Ganzarski van magniX, dat de elektromotor heeft gebouwd. Per saldo wordt het vliegen zelfs voordeliger, stelt de voormalige Boeing-bestuurder. De onderhoudskosten van een elektrisch vliegtuig liggen lager dan die van een conventioneel toestel en bovendien is er geen kostbare kerosine meer nodig.

Harbour Air is de grootste operator van watervliegtuigen van Noord-Amerika. Het bedrijf voert jaarlijks 30.000 veelal korte lijnvluchten uit op twaalf routes, onder meer naar Seattle en Vancouver, maar ook naar afgelegen bestemmingen in de natuur. Jaarlijks reizen ruim een half miljoen mensen met de maatschappij. Voor langere vluchten is een elektrische motor nog geen optie, aangezien de benodigde batterij dan veel te groot en te zwaar zou zijn. 


CO2-NEUTRAAL

'In 2007 waren wij de eerste volledig CO2-neutrale vliegmaatschappij van Noord-Amerika', zei McDougall eerder dit jaar. 'Nu verleggen we de grenzen opnieuw door als eerste commerciële maatschappij elektrisch te gaan vliegen.' De luchtvaartindustrie is verantwoordelijk voor 12 procent van de CO2-uitstoot in de Verenigde Staten. 


Beeld: Harbour Air

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.