
Pijn te lijf met VR
Pijnstillers helpen om pijn te onderdrukken, maar afleiding helpt ook. Pijnartsen van het Antoni van Leeuwenhoek in Amsterdam zijn een pilot gestart naar het gebruik van virtual reality voor pijnbestrijding.
Krijgt iemand veel audiovisuele prikkels binnen, dan is het voor de hersenen moeilijker om pijnprikkels te verwerken. Een gevolg daarvan is dat iemand minder pijn ervaart. Daarom wordt in ziekenhuizen gekeken of het ontsnappen aan de werkelijkheid door middel van virtual reality (VR) helpt bij pijnvermindering. VR is immers een manier om iemand mee te voeren naar een andere wereld middels beeld en geluid.
āVR werd al gebruikt in de gezondheidszorg in de vorm van drie schermen om de patiĆ«nt heen met geluidsboxen of de oudere typen VR-brillenā, zegt Liang Tjoa, anesthesioloog-pijnarts bij het Antoni van Leeuwenhoek. āDe ontwikkeling van de VR-bril is echter zo snel gegaan dat patiĆ«nten nu echt compleet worden ondergedompeld in beelden en geluiden.ā
Het Antoni van Leeuwenhoek probeert E-health ontwikkelingen toe te passen waar het kan bijdragen aan het welzijn van de patiĆ«nt. āWe zijn gestart aan de pilot om ervaring op te doen met VR-brillen en erachter te komen hoe deze precies kan worden ingezet bij patiĆ«nten met pijnā, zegt Tjoa.
Spelletjes en videoās
De software op de VR-bril die de pijnartsen gebruiken is gemaakt door het Nederlandse bedrijf SyncVR Medical, dat een platform van VR toepassingen voor onder andere de medische zorg, GGZ, revalidatie biedt. Met de bril kunnen patiĆ«nten onder andere spelletjes spelen, meditatie volgen of videoās kijken. āEen deel van de programmaās ontwikkelen we zelf en een deel maken we geschikt voor de bril ā, zegt Floris van der Breggen, oprichter van SyncVR Medical. Alle programmaās biedt het bedrijf online aan.
Een voorbeeld van een spel is Reducept, waarbij de patiĆ«nt de pijn van de zenuwbanen schiet. āMeditatie en videoās zijn meer gericht op afleidingā, zegt Van der Breggen. āHet spel Reducept visualiseert de pijn en leert de patiĆ«nt daarmee beter om te gaan met de pijn.ā
Kankerpatiƫnten
De pilot in het Antoni van Leeuwenhoek is voor pijnpatiƫnten, patiƫnten die specifiek vanwege pijnklachten worden opgenomen in het ziekenhuis. Dat zijn bijvoorbeeld kankerpatiƫnten die veel pijn ervaren na een behandeling of door de kanker zelf. De patiƫnten mogen zelf kiezen hoe vaak ze de bril gebruiken en met welk programma. Als er over een aantal maanden meer ervaring is opgedaan hoopt Tjoa een onderzoek op te kunnen starten naar de effectiviteit.
Het onderzoek zal zich voornamelijk erop richten of het gebruik van de bril bijdraagt aan een verminderde pijnbeleving. Volgens Tjoa is het daadwerkelijke effect van de bril moeilijk aan te tonen. āPatiĆ«nten in ons ziekenhuis krijgen vaak nog diverse behandelingen zoals bestraling of chemotherapie. Daarnaast wordt de VR-bril ingezet naast reguliere pijnbehandeling. Dus is het moeilijk om te bepalen wat de precieze korte en lange termijn effecten zijn van het gebruik van VR. Maar als patiĆ«nten aangeven dat ze er baat bij hebben, is dat voor mij het belangrijkste.ā
Appels plukken
Tjoa en Van der Breggen verwachten beiden dat het gebruik van VR-technieken in het ziekenhuis zal toenemen bij pijnbestrijding, maar ook tijdens andere behandelingen. āWondverzorging is bijvoorbeeld een vervelende ervaring voor patiĆ«nten, waarbij afleiding zeker welkom isā, zegt Tjoa. En bij patiĆ«nten die revalideren kunnen games bepaalde bewegingen stimuleren. āEr zijn al spellen waarbij de patiĆ«nt appels moet plukken. Hierdoor maken revaliderende patiĆ«nten bewegingen die ze tijdens fysiotherapie soms niet durven te maken.ā
Voor frequente behandelingen, zoals chemotherapie en nierdialyse, kan de VR-bril afleiden van de ziekenhuisomgeving, waardoor patiĆ«nten zich minder patiĆ«nt voelen. āHet is een prachtig gezicht om te zien hoeveel de afleiding van de bril de behandeling kan verlichtenā, zegt Van der Breggen.
Beeld SyncVR Medical