De nieuwe Botlekbrug in Rotterdam is bijna af. Eind vorige maand zijn de twee wegdekken van de brug ingevaren en geplaatst. Begin 2015 moet hij open gaan voor het verkeer.


De nieuwe brug, met de versgeinstalleerde wegdelen omhooggetrokken. Credit: Danny Cornelissen

Net als de oude Botlekbrug is de nieuwe een hefbrug, die via enorme kabelwielen omhoog wordt getrokken als er een schip onderdoor moet. ‘De keuze voor een hefbrug werd door de omgeving gedicteerd’, vertelt ing. Daniel Naab, die als projectmanager de constructie van de Botlekbrug overziet. ‘De brug moet snel open kunnen als dat nodig is en een hefbrug is hier door de lengte sneller dan een klapbrug.’

De nieuwe constructie is bijna drie keer zo breed als de oude brug. Het is daardoor een van de grootste hefbruggen van Europa, met alle uitdagingen van dien. De brug telt zes heftorens, die gebruikmaken van de grootste kabelwielen van Nederland. In totaal zijn er 6000 m staalkabel en vier contragewichten van 2500 ton elk nodig om de brug omhoog en omlaag te halen.

De nieuwe Botlekbrug is in alle opzichten een verbetering: twee rijbanen in plaats van één, een bredere doorvaarruimte en – het belangrijkste – een grotere doorvaarthoogte. Daardoor wordt een van de problemen van de oude Botlekbrug opgelost: hij hoeft niet meer zo vaak open. De oude brug moest zes à zeven keer per uur open om alle binnenvaartschepen door te laten.

Omdat de nieuwe brug twee keer zo hoog is, hoeft deze nog maar één à twee keer per uur open. Dat scheelt voor het wegverkeer, dat vooral bestaat uit goederentransport. De maximumsnelheid op de brug gaat ook omhoog, van 50 naar 100 km/h – alles om ervoor te zorgen dat de doorstroming van en naar de onlangs uitgebreide Maasvlakte goed loopt.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.