Een compacte vliegmachine voor één persoon: dat is wat de teams die deelnemen aan Boeings GoFly-competitie moeten ontwerpen én bouwen. Begin volgend jaar nemen de meest veelbelovende toestellen het tegen elkaar op in een fly-off. Hier presenteren we zes kansrijke deelnemers, waarvan er twee van Nederlandse makelij zijn. 

Wie droomt er niet van de ochtendspits te kunnen omzeilen door een vliegende motor of een compacte heli te nemen die je razendsnel, veilig en stil mee naar kantoor brengt?

De deelnemers aan de Amerikaanse GoFly-wedstrijd delen die droom niet alleen, ze werken er ook hard aan om hem werkelijkheid te maken. De door Boeing gesponsorde competitie begon in 2017 en nadert inmiddels zijn ontknoping.


Compact en stil

De opdracht: ontwerp een compacte vliegmachine waarmee één persoon veilig een afstand van 20 mijl (32 km) kan afleggen zonder te hoeven bijtanken of opladen. Het toestel moet verticaal kunnen opstijgen en landen en er zijn bonuspunten te verdienen als het weinig lawaai maakt, met 87 dB als maximum.

‘Er moet een wereld bestaan van uitvinders, ingenieurs, studenten en bouwers met de kennis en passie om een nieuwe generatie individuele vliegtoestellen te bouwen’, zo verwoordt Gwen Lighter, de CEO van GoFly, haar drijfveer om de competitie te houden. ‘En daarom zijn we hier aanbeland, met innovatiespecialisten vanuit de hele wereld die samen geschiedenis schrijven.’
 

 

Fly-off

De wedstrijd bestaat uit twee fasen en een grote finale. Aan de eerste fase namen 600 teams deel, bestaand uit meer dan 3000 leden uit 95 landen. Tien van de teams vielen in de prijzen: hun ontwerp werd beloond met een geldbedrag van 25.000 dollar. Voor fase 2 moesten de deelnemers hun ontwerp nader uitwerken en een prototype bouwen. Op basis van lijvige dossiers die de teams moesten insturen, werden vijf winnaars gekozen. Die kregen elk een geldbedrag van 50.000 dollar, bedoeld om in het ontwerp te steken.

De volgende en laatste fase is de fly-off, die komend voorjaar in de Verenigde Staten zal plaatsvinden. De fly-off bestaat uit een technische inspectie en een daadwerkelijke proefvlucht langs een uitgezet parcours. Wie daaraan mee mogen doen, wordt in het najaar bekend, wanneer de deelnemende teams hun toestel moeten hebben gebouwd en de eerste testvluchten hebben uitgevoerd. Of de vijf winnaars van fase 2 daarbij zullen zitten, is niet zeker. Ook teams die tot nu toe buiten de prijzen bleven of zelfs nog helemaal niet meededen, kunnen namelijk een uitnodiging krijgen voor de fly-off.

In de onderstaande gallery laten we de vijf winnaars van Fase 2 zien, waaronder het Delftse Silverwing Personal Flight,  plus het eveneens uit Delftse studenten bestaande Team Talaria
 

MEER LEZEN OVER GOFLY?

Wil je meer lezen over de kanshebbers in de GoFly-competitie? Lees dan het hele verhaal in het juninummer van De Ingenieur. Koop de digitale versie voor € 7,50, of neem - met een flinke korting van 25 %! - een digitaal jaarabonnement van 12 nummers voor € 69,-.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.