Door corona vliegen we veel minder dan voorheen. Dat biedt luchtvaartorganisaties de kans om te experimenteren met vluchtprocedures, met als doel de vervuiling te reduceren. 

Zeker aan het begin van de pandemie werd er nagenoeg niet meer gevlogen. De Duitse luchtverkeersleiding DFS en vliegmaatschappij Lufthansa besloten daarop hun vluchtprocedures onder de loep te nemen. In vijf weken tijd werkten ze een concept uit voor efficiënte vluchtprofielen, met zo min mogelijk horizontale en verticale correcties.


Glijvluchtlanding

Een belangrijk element van zo'n efficiënt profiel is de glijvluchtlanding. Toestellen dalen dan niet trapsgewijs, maar in een continue, neerwaartse beweging. Omdat de landing dan later kan worden ingezet, scheelt dat veel geluidsoverlast op de grond, hebben de proeven uitgewezen.

Bovendien verbruikt het toestel zo minder kerosine. Alleen al vliegtuigen van de Lufthansa-groep stootten dankzij de nieuwe landingsprocedure maandelijks circa tweeduizend ton minder CO2 uit dan voorheen.  Voor de vliegmaatschappij betekent dat ook een kostenbesparing.

De glijvluchtlanding ('Continuous descent operations') kan later worden ingezet en scheelt brandstof en geluidshinder op de grond. Graphic: DFS


Meer voorbereiding

Nu bekijken de partijen in hoeverre ze dergelijke glijvluchtlandingen kunnen blijven uitvoeren ook wanneer het luchtverkeer weer toeneemt. Voor zowel de luchtverkeersleiders als voor de piloten vergt de procedure namelijk meer voorbereiding.

Zo moeten de verkeersleiders berekenen of er voldoende ruimte is in het luchtruim. Op drukkere momenten rond grote vliegvelden met meerdere landingsbanen, waarbij toestellen elkaar kruisen, is de procedure te riskant.

De piloot moet zelf berekenen wanneer hij of zij de daling inzet. Dat hangt af van het type vliegtuig, de vlieghoogte en de snelheid.



Vliegschema

Ook de weersomstandigheden zijn van belang. Bij onweer of windstoten is een gijlvluchtlanding niet mogelijk, wees het onderzoek uit.  

Volgens de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), de Nederlandse tegenpool van het DFS, worden op Schiphol alleen 's nachts glijvluchtlandingen toegepast. Op Schiphol is er in de coronatijd niet extra geëxperimenteerd met andere, milieuvriendelijke technieken of procedures. Overigens zijn nog niet alle vliegtuigen uitgerust met apparatuur in de cockpit om de glijlanding te kunnen uitvoeren.

Tekst: Judith Stalpers
Foto: Depositphotos

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.