Het Delftse Dreamteam Silverwing stopt ermee. De droom om een stil en duurzaam eenpersoonsvliegtuigje te bouwen is daarmee ten einde gekomen.

De afgelopen twee jaar ontwierp en bouwde het studententeam een elektrisch aangedreven eenpersoonsvliegtuigje, de S1. Het toestel stijgt verticaal op om vervolgens horizontaal te vliegen, met een topsnelheid rond de 120 kilometer per uur. 

Tijdens de vlucht werkt het toestel volledig autonoom, zodat de gebruiker geen vliegbrevet nodig heeft om ermee te kunnen vliegen.


Miljoen dollar

Dit voorjaar stond het team in de finale van de door vliegtuigbouwer Boeing uitgeschreven Go Fly-wedstrijd. De studenten waren een maand in de Verenigde Staten om zich met 23 andere teams voor te bereiden op de fly-off.

In die finale zouden de deelnemende teams worden beoordeeld op een reeks punten. Zo moesten de toestellen opstijgen en landen binnen een cirkel van tien meter breed, een parcours af leggen en twintig minuten in de lucht stil blijven hangen.

Door harde wind werd de wedstrijd uiteindelijk echter afgeblazen en hield Boeing het prijzengeld van een miljoen dollar op zak. 


Ervaring

Na terugkeer in Nederland besloot Silverwing al om een eventuele herkansing aan zich voorbij te laten gaan, uit onzekerheid of die überhaupt zou plaatsvinden na de uitbraak van de coronapandemie. Maandag meldde het team in een persverklaring zich volledig te hebben ontbonden.

'Silverwing gaat niet door als Dreamteam van de TU Delft', stellen de studenten. 'Maar dat betekent niet dat alle inspanningen tevergeefs zijn geweest.'

De teamleden hebben namelijk de afgelopen twee jaar de 'waardevolste ingenieurskennis opgedaan die er is, te weten ervaring'. De aankomende ingenieurs nemen die mee naar volgende projecten, binnen hun studie of daarbuiten. 'Het was een waardevolle leerervaring, zowel als team als op persoonlijk vlak. We zijn trots op wat we hebben bereikt.' 

Bovendien, stelt het team, hebben we aangetoond dat eenpersoonsvliegtuigjes niet enkel sciencefiction zijn en dat elektrische luchtvaart de toekomst heeft. 'Er moeten nog veel hindernissen worden genomen, maar als een studententeam al zo'n vliegtuigje kan bouwen, dan zijn die hindernissen zeker te overwinnen.'


Ontwerp

Het ontwerp van de S1 kenmerkte zich door een grote vleugel die het vliegtuig van lift voorziet tijdens de horizontale vlucht, terwijl een kleine voorste vleugel controle en stabiliteit biedt.

Twee grote, ingesloten propellers zijn zo ontworpen dat ze stil en energiezuinig zijn. Het toestel beschikt over een elektrisch back-upsysteem en is in staat om in geval van nood een zachte landing op de buik te maken.


Beeld: Silverwing

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.