Nooit meer klooien met kabels, of sjouwen met accu’s: draadloos laden is de toekomst voor elektrisch rijden, zegt startup Tiler.

 

Update
Dit nieuwsbericht stamt uit oktober 2021. Vandaag, 27 oktober 2022, nam de stad Arnhem de eerste oplaadplek in gebruik voor het draadloos opladen van elektrische fietsen, zo maakten de betrokken bedrijven bekend. Zie de foto hieronder.

 

Het laadplein voor fietsen in Arnhem. Foto Gemeente Arnhem


Het idee kwam voort uit het onderzoek naar draadloos laden van elektrische voertuigen van Pavol Bauer en Peter van Duijsen van de TU Delft. Ondernemers Olivier Coops en Christiaan van Nispen ontwikkelden het draadloze laadsysteem verder voor licht elektrische voertuigen onder de naam Tiler. 

Het Tiler-laadstation is universeel voor alle e-bikes. Opladen gaat met de Tiler-laadstandaard die via bluetooth verbindt met een ingegraven tegel of een los platform.


Inductie

De zendende spoel in de tegel stuurt via inductie energie naar de ontvangende spoel in de fietsstandaard met een efficiëntie van 95 procent. De fietsstandaard levert via een kabeltje energie aan de accu of direct aan de motor.

De tegel laadt even snel als een lader met kabel, twee ampÚre met tachtig watt. Daarnaast ontwikkelt Tiler ook snelladers die vier en op termijn zes ampÚre met vijfhonderd watt vermogen kunnen opladen. 

Tiler richt zich op gedeelde e-bikes voor bedrijfsdeelfietsen, hotels of vakantieparken. Het afgelopen jaar zijn er pilots gedraaid bij Yes!Delft, MAAK Haarlem, New York Pizza en Ahoy.
 


Commerciële versie

Coops: ‘Eind dit jaar is de commerciĂ«le versie klaar, waarmee we begin volgend jaar de markt op gaan. Vanaf dan gaan we ook software ontwikkelen om slim te kunnen laden. Dan kun je je fiets bijvoorbeeld alleen op slot zetten als die ook aan het laden is. Of laadt je fiets ‘s nachts langzamer op, wat beter is voor de accu.’

Een service-abonnement op een Tiler-laadstation inclusief laadstandaard en software kost vijfentwintig euro per maand. Coops: ‘Tiler is er nu alleen voor de elektrische fiets, maar hetzelfde systeem willen we in de toekomst ook gebruiken voor scooters en bakfietsen.’ 


Tekst: Sija van den Beukel
Foto: Tiler