Het Nederlandse bedrijf Lightyear heeft met het prototype van zijn nieuwe elektrische auto 710 kilometer gereden op een testcircuit, zonder aan de laadpaal te hoeven. Het accupakket van 60 kilowattuur kreeg een lichte ondersteuning van de zonnepanelen in de auto, die enkele kilowattuur extra opwekten.

Om hun prototype te testen, togen de ingenieurs van Lightyear naar Duitsland, naar het testcircuit van Aldenhoven Testing Center. Deze ovaal, opgebouwd uit lange rechte stroken strakgetrokken asfalt en licht hellende bochten, levert de perfecte omstandigheden om auto’s te testen.

‘Hier hebben onze chauffeurs in totaal negen uur achter elkaar gereden, in shifts van twee uur’, vertelt vice president marketing Tessie Hartjes van Lightyear. Bij een constante snelheid van 85 kilometer per uur haalde de wagen dus 710 kilometer, voordat de accu helemaal leeg was.
 

Gestroomlijnde vorm

Dit bereik is extreem hoog voor een elektrische auto en is grotendeels te danken aan de zeer gestroomlijnde vorm. Ook reed de auto in de test bij een relatief gunstige snelheid; bij hogere snelheden gaat de invloed van de luchtweerstand omhoog. ‘Binnenkort gaan we op hogere snelheid rijden, maar daarvoor moeten we nog een aantal extra testen doen en upgrades aan dit prototype’, zegt Hartjes.
 

Zonnepanelen op dak

De accu had er trouwens nog een kleine hulpbron bij: de zonnepanelen op het dak. Die wekten tijdens de rit 3,45 kilowattuur op, meldt Hartjes. ‘Het was niet een erg zonnige dag, dus dat cijfer kan nog verder omhoog.’


 

Ruimte voor verbetering

Hoewel de testauto een ongeëvenaarde afstand aflegde, zien de Lightyear-ingenieurs nog ruimte voor verbetering.

‘De aerodynamica van de auto kan nog beter en ook verwachten we nog winst in de efficiëntie door het gebruik van nieuwe componenten, zoals in de aandrijflijn en ook de inverters, die de gelijkspanning van de accu omzetten in wisselspanning die de elektromotoren gebruiken.’ Ook bleek de auto gevoeliger voor zijwind, dan Lightyear tot nu toe in zijn modellen had verwerkt.
 

Groter bereik

Door deze verbeteringen verwacht het bedrijf een nog groter bereik te kunnen bewerkstelligen met dezelfde acculading. Hartjes: ‘Een alternatief is dat je met een kleinere accu toe kunt om hetzelfde bereik te halen.’ Omdat accu’s het duurste onderdeel zijn van een elektrische auto, kan hierdoor de aankoopprijs omlaag.
 

Prototypen voor testen

In de komende maanden gaat Lightyear ongeveer twintig verschillende prototypen bouwen die speciaal voor de verschillende testen bedoeld zijn. Elke wagen zal er weer anders uitzien. ‘Voor een crashtest heb je een versie met de volledige carrosserie nodig, maar voor een motortest weer niet. Dan volstaat een versie zonder deuren, die bijna helemaal open is; een soort buggy’, zegt Hartjes.

Zo zullen de auto’s die in Helmond van de band rollen, steeds dichter in de buurt komen van de productieauto. Lightyear wil in de eerste helft van 2022 de Lightyear One in productie nemen, de exclusieve personenauto waarvan er 946 zullen worden gebouwd.
 

De productielijn van Lightyear in Helmond.

 

Model van Tesla

Vanaf 2024 gaat het bedrijf zich op de brede consumentenmarkt richten. De exclusieve eerste auto moet geld opbrengen, dat wordt geïnvesteerd in een consumenten-auto; een model dat bijna één-op-één is gekopieerd van wegbereider Tesla.


Beeldmateriaal Lightyear

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.