Maandag begint de Solar Challenge Morocco 2021. Vanuit Nederland doen teams uit Delft, Twente en Groningen mee. Een week lang rijden deelnemers met hun zelfontworpen auto’s op zonne-energie.

Het is de eerste keer dat een race voor zonneauto’s wordt gehouden in Marokko. Voorheen vond de Solar Challenge altijd plaats in Australië en in Zuid-Afrika. De Australische race werd eerder dit jaar afgelast vanwege de coronabeperkingen.
 

Drukte op de wegen

Nu heeft Marokko ook prima zonnige omstandigheden voor het laten rijden van wagens met zonnepanelen. De uitdaging zit hem volgende week waarschijnlijk vooral in de drukte op de wegen, vertelt woordvoerder Steven Tan van het Vattenfall Solar Team aan de telefoon vanuit Agadir.

‘In Australië kwamen de teams zelden andere weggebruikers tegen. Hier in Marokko gaan we ook stukken door de stad rijden, en moeten we uitkijken voor auto’s, vrachtwagens en zelfs ezeltjes.’
 

Elke dag een etappe

Komende maandag, 25 oktober, gaat de race van start in Agadir. Tot en met vrijdag 29 oktober rijden de deelnemers dan elke dag een etappe. De wagens starten drie minuten na elkaar en proberen allemaal een zo snel mogelijke tijd te rijden.

De kwalificatie op zondag bepaalt in welke volgorde de teams mogen starten. Tan: ‘Die is belangrijk, want we rijden op de eerste racedag meteen de bergen in en daar wil je echt vooraan zitten. In de bergen is inhalen namelijk lastig, door alle haarspeldbochten. Je kunt daar zomaar vast komen te zitten achter een langzame vrachtwagen en veel tijd verliezen.’
 

Een teamlid van Solar Team Twente werkt in Marokko aan de zonnewagen van het team: Foto Jerome Wassenaar

 

Problemen

De zonnewagens rijden elk in een eigen colonne van begeleiders. Zo rijdt voor de Nuna11 uit een ‘scout-wagen’ waarin de mensen vooruitkijken of er mogelijke problemen opdoemen. Die geven ze dan door aan de auto die achter de Nuna11 rijdt, die de rol van ‘mission control’ heeft.

‘De mensen in de achterste auto bepalen eigenlijk hoe onze zonneauto moet rijden’, legt Tan uit. ‘Ze waarschuwen dus voor obstakels, maar in mission control zitten ook twee teamleden die de hele tijd de ideale racesnelheid zitten te berekenen. Komt er een grote wolk aan (die de opbrengst van de zonnepanelen drastisch zou verlagen, red.), dan proberen ze die te vermijden. Ook proberen ze zo te plannen dat we stoplichten altijd bij groen licht bereiken.’
 

Drie Nederlandse teams

In totaal leggen de teams zo’n 2500 kilometer af, verdeeld over vijf etappes. Ze blijven twee keer overnachten in de woestijn. Naast drie Nederlandse team zijn er teams uit België, Zweden, Duitsland en Estland. Vanaf zondag verschijnen op deze website de resultaten van de Solar Challenge Morocco 2021.
 

De Green Spirit tijdens een testrit in Nederland. Foto Top Dutch Solar Racing

 

Nuna11, een asymmetrische driewieler
De Nuna11 van de studenten uit Delft heeft een paar eigenschappen die direct opvallen. Zo staat de wagen op drie wielen, en die wielen staan ook nog eens asymmetrisch; aan de coureur-zijde zitten er twee en links zit er maar één. ‘Deze vorm van de wagen rolde als meest aerodynamische uit onze berekeningen’, vertelt Steven Tan, woordvoerder van het Vattenfall Solar Team.
Dit betekent wel dat er maatregelen moesten worden genomen om Nuna11 normaal te laten aanvoelen voor de bestuurder. Naar links sturen moet hetzelfde voelen als naar rechts te sturen. ‘Daarvoor hebben onze specialisten een speciale tandwieloverbrenging ontworpen die zorgt dat de wielen rechts goed samenwerken met het wiel links. Dat werkt goed; onze coureurs zeggen dat Nuna11 stuurt als een auto.’
Niet alleen moet Nuna11 dankzij zijn stroomlijn probleemloos door de lucht klieven, de studenten hopen zelfs zo nu en dan te kunnen profiteren van de wind. De beide zijkanten hebben een zodanig schuine vorm dat bij bepaalde zijwind de wagen als zeil gaat werken. De wind geeft dan Nuna11 een flinke zet in de rug. ‘We verwachten dat gemiddeld zo’n 30 procent van de aandrijving van de wind zal komen.’
De Delftse studenten hebben wat goed te maken. In 2019 eindigde hun laatste deelname aan de World Solar Challenge nog in een drama; hun wagen ging in vlammen op.

Klik op de foto voor een leesbare infographic (pdf-bestand van 10 MB):

 

Openingsfoto Nuna11: Jorrit Lousberg