Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 zero-emissiegebieden in de stad aanwijzen. Een cargofiets als de pelicanTrain kan voor bezorgdiensten uitkomst bieden door met aanhangers de hoeveelheid lading op en af te schalen.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


De pelicanTrain is een twee­wielige cargofiets met aluminium frame. De fiets heeft een maximaal laadvermogen van honderd kilogram en een laadvolume van driehonderd liter.

Wie meer wil meenemen, kan een driewielige trailer aankoppelen met een laadvermogen van maximaal tweehonderd kilogram en een laadvolume van vijftienhonderd liter. Aan deze trailer is nog een tweede identieke trailer te koppelen. 


Laadvermogen van een compacte bestelwagen

Het treintje dat zo ontstaat heeft een totaal laadvermogen van vijfhonderd kilogram en laadvolume van 3300 liter – vergelijkbaar met het laadvolume van een compacte bestelwagen. 

De gebruiker hoeft al dat gewicht niet volledig op eigen kracht voort te stuwen. De cargo­fiets is voorzien van elektrische trapondersteuning en ook de trailers hebben een eigen elektromotor. Een controle­systeem synchroniseert het accelereren en afremmen van de fiets met de trailers erachter. 


Eigen batterijpakket

De cargofiets en de trailers hebben ook een eigen batterijpakket. Bij maximale trapondersteuning leveren die in iedere configuratie van het treintje een bereik van vijftig kilometer.

Voordelen van de pelicanTrain zijn dat deze emissievrij rijdt, op het fietspad mag om files te omzeilen en makkelijk is te parkeren op de stoep, al zullen voetgangers daar wellicht minder blij mee zijn. 


Fiets met noodrem

Binnen het frame van de trailer zijn allerlei cargo­systemen te plaatsen, zoals een vloeistoftank, koelcel of plat laadplatform. Volgens Pelican kan de cargofiets met een volle trailer hellingen tot achttien graden oprijden.

De trailers hebben een noodrem die ze tot stilstand brengt, mochten ze losschieten van de fiets. 


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Pelican