Het is de heilige graal voor duizenden forenzen: de ideale vouwfiets. Talloze ontwerpers hebben zich al het hoofd gebroken op een vouwfiets die tegelijk compact en comfortabel is, met een frame dat zowel stijf als opvouwbaar is. Er bestaat al een enorm aantal concepten, prototypen en productiemodellen. Een interessante nieuwkomer is de JIVR Bike met elektrische hulpmotor van de Engelse start-up JAM Vehicles.

Een van de nadelen van veel vouwfietsen is de kettingaandrijving naar het achterwiel. Dit bemoeilijkt het opvouwen en kan kettingsmeer afgeven aan de broekspijp. Marcin Piatkowski, de oprichter van JAM Vehicles, ontwikkelde een kettingloze, mechanische aandrijving die volledig in het frame is geïntegreerd. De exacte details over de werking daarvan wil hij niet prijsgeven. Wel laat hij weten dat het mechaniek volledig is afgeschermd tegen zand, vuil en water, waardoor de aandrijving zeer duurzaam en onderhoudsvrij is. De aandrijving werkt volgens Piatkowski even efficiënt als een kettingaandrijving, zonder dat die door de tijd heen afneemt, zoals bij kettingen gebeurt door onder meer vuil en roest.

Buis

Het frame van de JIVR Bike bestaat uit slechts één dikke, gekromde buis. Die kromming komt voort uit de manier van opvouwen. Dat kan in totaal vier stappen. Eerst wordt het frame ontgrendeld en wordt de zadelbuis ingevouwen. Daarna wordt de draagarm met het achterwiel naar voren en de voorvork zijwaarts geklapt, zodat de twee wielen naast elkaar in de kromming van de framebuis komen te liggen. Eenmaal opgevouwen is het pakketje aan het stuur voort te trekken op de twee, naast elkaar liggende wielen van 20 inch (50,8 cm) in doorsnee. De complete fiets weegt 15 kg.

Gebruikers kunnen ervoor kiezen zelf te trappen of de elektromotor in de naaf van het voorwiel aan te zetten. Die heeft een vermogen van 350 W en geeft de fiets een begrensde maximumsnelheid van 32 km/h. Anderhalf uur opladen van het accupakket levert 32 km aan rijbereik op.

Na een succesvolle crowdfundingcampagne via Kickstarter is Piatkowski bezig om de productie voor te bereiden. Planning is om de eerste exemplaren eind dit jaar te leveren.

tekst ing. Paul Schilperoord