Autofabrikant Toyota experimenteert met een nieuw type zonnecellen op de plug-in hybride van de Prius. Die zouden de actieradius met tientallen kilometers vergroten.  

De zonnepanelen hebben een efficiëntie van 34 procent en ze bedekken een groot deel van het dak, de motorkap- en de achterzijde van de plug-in Prius, meldt Toyota. Een demonstratiemodel zal vanaf eind deze maand door de straten van Tokyo en Toyota-stad rijden, heeft de automaker donderdag bekendgemaakt. Een door de zon opgeladen accu voegt 44 kilometer toe aan de actieradius van de auto en dat wordt nog meer wanneer hij rijdt terwijl de zon schijnt. 
 


FLEXIBELE FILM

Toyota heeft de hoogefficiënte zonnecellen samen ontwikkeld met elektronicabedrijf Sharp en het Japanse onderzoekcentrum NEDO. Het gaat om zonnecellen waarvan de actieve laag slechts 0,03 millimeter dik is. De modules waaruit de panelen zijn opgebouwd kunnen dankzij deze flexibele film de ronde vormen van de auto aannemen, waardoor de panelen tot in de kleine hoekjes kunnen worden gebruikt. De totale capaciteit van de drie zonnepanelen is 860 watt. 

Toyota deelt de data van de proef grotendeels met Sharp, de producent van de zonnecellen, en met NEDO, dat het onderzoek naar de hoogefficiënte zonnecellen grotendeels heeft bekostigd. Doel is om zonne-energie ook voor de transportsector bruikbaar te maken.
 

ZONNEAUTO

Toyota heeft in Japan al een Prius PHEV op de markt. Dit is het nieuwste model Prius met zonnecellen in het dak. Die wekken tijdens het rijden stroom op voor de airconditioning en de displays in de auto. Staat de auto stil, dan gebruikt hij deze zonnestroom zelf om de accu van de wagen bij te laden. Binnenkort komt deze auto ook naar Nederland.

Maar de nieuwe demo-auto van Toyota kan dus meer. Grootste verschil is dat hij ook tijdens het rijden stroom kan opslaan in de hoofdaccu van de auto. De bovenstaande tabel geeft de verwachte verschillen tussen het huidige model en het nieuwe testmodel aan. De nieuwe variant zal dus 4,8 keer meer opwekkingscapaciteit hebben, dankzij een groter oppervlak aan panelen en een hogere efficiëntie van de zonnecellen.

Toyota is niet de enige automaker die met zonnecellen experimenteert. Afgelopen week presenteerde de nieuwe Nederlandse autobouwer Lightyear zijn eerste zonneauto. De cellen op die auto kunnen volgens de fabrikant maximaal 1250 watt leveren. 
 

Tekst: Judith Stalpers

Beeld: Toyota