Elektrische fietsen op de dakdrager krijgen is geen ­eenvoudige ­opgave. Met de Ebikelifter daarentegen is een zware fiets ­moeiteloos met een telescooparm de lucht in te zwaaien.­


Sommige dakdragers maken het de e-bikebezitter iets makkelijker. Daarvan kantelt een framedeel zijwaarts langs de auto naar beneden, dichter bij de grond, maar de gebruiker moet de fiets daar nog altijd optillen. 

Dat tilwerk is met de Ebike­lifter van het Duitse bedrijf Pender verleden tijd. Die bestaat uit een basisdeel dat op het dak wordt bevestigd en een daaraan scharnierende telescooparm die de fiets vanaf de straat op het dak tilt.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Weinig moeite

De telescooparm draait zijwaarts helemaal omlaag naar de fiets toe. Aan het uiteinde zit een haak. Om het frame van de dure e-bike te beschermen, wordt voor die haak tussen de zadelpen en het balhoofd van de fiets een spanband bevestigd.

Twee gasveren leveren vervolgens de benodigde krachtondersteuning om de arm met weinig moeite helemaal omhoog te duwen. In de bovenste positie schuift de telescooparm iets in elkaar zodat de fietsbanden in de bevestigingspunten zakken en daar kunnen worden vastgezet.



Voor elektrische fietsen

Het systeem is ontworpen voor elektrische fietsen van zo’n dertig kilogram met standaard wielmaten tussen de 26 en 29 inch. De telescooparm is afneembaar wanneer er geen fiets wordt vervoerd.

De telescooparm is volgens Pender compatibel met alle reguliere personenauto’s, SUV’s en bestelbusjes. Wie twee fietsen wil vervoeren moet aan weerszijden van het dak een Ebikelifter installeren.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Pender