Ov-pakketdienst
Het aantal bestellingen via internet groeit en ook steden worden steeds groter en drukker. Daardoor is het voor bezorgdiensten lastig om bestelde pakketjes op tijd af te leveren. Ondertussen heeft het openbaar vervoer, dat zich wel probleemloos door de stad verplaatst, overdag vaak weinig assagiers. Volgend jaar beginnen proeven met het ov als pakketbezorger.
Prof.dr. Tom van Woensel werkt bij de TU Eindhoven samen met bedrijven als Connexxion om cargo hitching, zoals het pakketjes vervoeren met het ov heet, werkelijkheid te maken ‘We denken na over de haalbaarheid van dit soort projecten. Door het meten van het zogeheten rij-afval, de lege ruimte in een bus, kunnen we inschatten of een bedrijf geld kan verdienen met cargo hitching’, vertelt Van Woensel.
Cargo hitching kan zowel in drukke steden als in krimpregio’s uitkomst bieden. ‘In die regio’s zijn de bussen vaak leeg en bezorgdiensten komen er niet graag, omdat het omrijden is. Vandaar dat het daar, ondanks de lage verkeersdichtheid, ook een oplossing is.’ Dit najaar is begonnen met een verkennend onderzoek in het Gelderse Millingen aan de Rijn.
Het is idee is simpel, maar het uitvoeren blijkt lastig. ‘Het is veel ingewikkelder dan gescheiden kanalen voor vracht en ov. Er zijn meer partijen bij betrokken die het eens moeten zijn. Daarnaast is het nodig bussen en trams aan te passen. Ook zal de consument wellicht zijn pakketje niet meer thuis krijgen, maar moeten ophalen bij een afhaalpunt.’
‘Toch denken we dat het mogelijk zal zijn, in ieder geval in de krimpregio’s. Het zou in theorie kunnen dat de bussen de pakketstroom niet aankunnen, maar dat gebeurt pas bij een verdriedubbeling van het aantal pakketjes.’
Hoe kan het dan dat zo’n simpel idee nog niet eerder is getest? ‘In vliegtuigen gebeurt het al jaren, net als in de postkoets van vroeger. Maar in een stad is het lastig te regelen. Pas nu de steden voller worden, lijkt iedereen bereid om na te denken over dit idee.’