Zadelpijn is een hardnekkig probleem dat fietsers al zo’n twee eeuwen plaagt. De Australische ingenieur Robin Macan biedt als oplossing een zadel uit twee ­delen die met de bovenbenen mee heen en weer wiegen.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Volgens Macan komt zadelpijn doordat het zadel statisch is, terwijl de benen en billen bewegen. Tegen de onvermijdelijke drukpunten op de zitbotjes kan geen vering of gel op. Macan nam daarom het initiatief het zadel als product opnieuw te ontwerpen voor de gebruiker wiens hele onderlichaam continu in beweging is.

Macan ontwikkelde vanuit zijn start­up ataraxyBSC een zadel dat is opgedeeld in twee helften die onafhankelijk van elkaar meebewegen met de bovenbenen en de billen. Vanaf de zijkant gezien heeft elk zadeldeel iets weg van een schaats met een sterk gekromd ijzer.


Statische ophangpunten

Langs deze kromming wiegt het zadeldeel heen en weer langs statische ophangpunten. Hierdoor ligt het rotatiepunt van de draaibeweging gelijk met het heupgewricht en wordt de druk verlegd van de zitbotjes naar het dijbeen.
 



Optimale positie

Samen met ontwerpbureau Whistle Design Group ontwikkelde Macan op basis van zijn zadelontwerp een kant-en-klaar zadel, de vabsRider, dat hij in oktober via crowdfunding op de markt wil brengen.

De stand en de hoek waaronder het zadel staat zijn verstelbaar, zodat gebruikers de optimale positie kunnen opzoeken om te fietsen zonder pijn.


Tekst: Paul Schilperoord