Een rubberen fietsband die nooit lek raakt. The SMART Tire Company gebruikte de techniek van NASA om zo’n band zonder lucht te ontwikkelen.

 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Op weinig plekken kan een lekke band zo ongelukkig uitkomen als op een andere planeet. Bovendien werken luchtbanden er niet vanwege de vaak lage luchtdruk. Daarom ontwikkelde ruimtevaartorganisatie NASA een band zonder lucht.

Die techniek wil The SMART Tire Company nu ook gebruiken voor voertuigen op aarde. Te beginnen bij fietsbanden, waar de regelgeving minder strikt en de vraag naar banden die niet lekrijden groter is dan bij de auto-industrie.

 


Fietsband met vormgeheugen

De band is gemaakt van een nikkel-titaniumlegering (nitinol), een materiaal dat sterker is dan titaan, maar toch enigszins elastisch. Dat materiaal is opgerold tot een veer die het wiel rondgaat.

Door het indrukwekkende vormgeheugen van nitinol kan de veer tot 8 procent van de oorspronkelijke lengte worden uitgerekt en vervolgens weer terugspringen naar het originele formaat. Dat maakt dat wanneer een wiel van nitinol-veer bij druk indeukt, gelijk weer terugveert, zoals een rubberen band ook doet. 


Weinig rubber nodig

Voor extra grip is de veer verpakt in een jasje van polyurethanium: een gepatenteerd, rubber­achtig materiaal. Daarmee gebruikt de band slechts de helft van de hoeveelheid rubber van een normale fietsband.

The SMART Tire Company werkt aan methoden om de band opnieuw van profiel te voorzien wanneer het polyurethanium door gebruik is versleten.


Lage rolweerstand

Tot nu toe lijken de banden te zwaar om interessant te zijn voor racefietsers, maar wel geschikt voor gravel-, mountain- en e-bikes. Andere voordeel is dat de banden een lagere rolweerstand hebben dan ‘gewone’ luchtbanden.

Bovendien, claimt het bedrijf, gaan de banden net zo lang mee als de fiets zelf. Al zal het van de fiets afhangen, hoe lang dat precies is. (SB)  •