Microsoft maakt VR-huiskamer
Computerbedrijf Microsoft maakt met bewegingssensoren en projectors dedroom van spelletjesliefhebbers waar: een virtual-reality wereld in je eigen huiskamer.
Het project met de naam RoomAlive dient als een 'proof of concept' van een nieuwe vorm van 'augmented reality,' een verrijkte werkelijkheid waar digitale beelden over de fysieke wereld wordenheengeprojecteerd. Meestal houdt dat in dat een smartphone of google glass informatie toont over de omgeving waar iemand rondloopt. RoomAlive pakt het anders aan: ze maken van de huiskamer een spelomgeving, waarin de spelers rondlopen en kunnen spelen.
Het systeem gebruikt zes Kinect-camera's en zes projectoren. Kinect is het systeem dat Microsoft nu al gebruikt op hun spelcomputer, de Xbox, en is in staat om zonder extra apparaat menselijk beweging te registreren. Door zes sensoren te gebruiken kan de speler volgens Microsoft de hele kamer door lopen en springen en zal het syteem hem of haar nooit uit het oog verliezen. De projectoren staan zo opgesteld dat het deel van de kamer waar spelers naar kijken altijd beschenen wordt. Dat houdt in dat er drie camera's naar drie muren gericht zijn, en drie camera's naar de grond, waar het grootste gedeelte van de interactieve projecties terecht komen.
Microsoft heeft bij wijze van proef al een aantal eenvoudige spelletjes ontwikkeld voor het systeem. Eén spel werkt als een schiettent, waarin spelers snel moeten reageren op plotseling verschijnende doelwitten. Een ander spel laat twee spelers tegen elkaar vechten met geprojecteerde vuurballen.
In de video die het systeem demonstreert is te zien hoe een huiskamer verandert in een graslandschap of ruimtestation. Hoewel de illussie nauwelijks realistisch te noemen is, is het een knap staaltje projectietechniek dat - als het aan Microsoft ligt - straks ook voor consumenten beschikbaar komt.