Luchtbrug naar het RDM-terrein
In een gondel aan een luchtschip over de Nieuwe Maas naar het RDM-terrein. Technisch ontwerper Peter Welleman prikkelt de fantasie met zijn Blimp Brug.
Het is even wennen aan het woord, maar het staat er echt goed, de Blimp Brug. Want een blimp is een hard opgeblazen luchtschip dat anders dan een zeppelin geen skelet of motor heeft. Ze zijn regelmatig te zien als in de lucht hangend ‘reclamebord’. Technisch ontwerper Peter Welleman wil ze nu gaan gebruiken om de Nieuwe Maas over te steken, dus niet met een veerboot, maar met een luchtschip, zodat de intensieve scheepvaart niet wordt gehinderd. Maar dat is slechts een praktisch argument. ‘Die oversteek moet iets bijzonders zijn’, zegt Welleman, ‘want de RDM (Rotterdamsche Droogdok Maatschappij) is niet zo maar een plek.’
Hij doelt op de metamorfose die zich rond de oude werf aftekent. De Hogeschool Rotterdam heeft er met praktijklokalen zijn intrek genomen, startende bedrijven vinden er hun werkatelier, eerder deze maand lanceerde het Havenbedrijf samen met incubator YES!Delft er het Port Innovation Centre, en ergens in mei gaat er het Acqua Dock van start, een proefgebied voor drijvend bouwen.
De werf aan de Heijplaat is echter vooral voor de niet-autobezitter moeilijk te bereiken, zeker vanuit het centrum van de stad. Er wordt dan ook al langer gedacht over een vaste verbinding over het water. Maar die liepen tot op heden allemaal stuk op kosten en het niet mogen hinderen van de scheepvaart.
‘Mijn idee combineert een praktische oplossing met een bijzonder ontwerp met een unieke uitstraling’, aldus Welleman. Om de overstekers voldoende hoog boven het water uit te tillen, zonder het toepassen van een dure constructie, kwam hij op het idee van het gebruik van de blimp. ‘Dat is de goedkoopste manier om de lucht in te gaan.’ De geleiding gebeurt door de blimps te koppelen aan een kabel die via rolwielen van de ene naar de andere oever gaat, vergelijkbaar met een kabelbaan. ‘De blimps hebben voldoende lift om zowel de gondel met twee passagiers als de kunststof kabel omhoog te houden.’
De blimps leveren ook een deel van de voortstuwing die nodig is om de kabel rond te trekken en zo de passagiers hun oversteek te laten maken. ‘Door de staart van de blimp in de bewegingsrichting te zetten, komt er door de wind vanzelf een beweging naar opzij.’ Dat werkt het beste bij de overheersende Westenwind. Komt de wind uit het noorden of het zuiden, of waait het niet, dan moeten de motoren van de rolwielen duidelijk meer vermogen leveren.
De luchtbrug zal alleen functioneren bij gunstig weer. Bij storm of onweer wordt de luchtbrug opgeheven. ‘Dat is een kwestie van de blimps loskoppelen, en vervolgens de kabel binnenhalen.’ Aan de RDM-kade ligt de voormalige halvoor de bouw van duikboten. ‘Die heeft plek genoeg om de blimps op te slaan en een heel grote deur naar het water toe.’
Welleman realiseert zich dat er nog genoeg praktische hobbels zijn te nemen, zoals het loskoppelen van de kabel, de hanteerbaarheid van de blimps, enzovoorts. ‘Het doel van mijn plan is vooral om op die unieke plek iets bijzonders te creëren, zodat mensen er heen gaan omdat ze het gezien willen hebben en wat helemaal past bij het innovatieve aureool die de RDM wil uitstralen.’