Het liftsysteem zonder kabels is een revolutionaire methode om mensen in een hoog gebouw te verplaatsen. De Multi-lift van Thyssen Krupp gebruikt de techniek van de magneetzweefbaan.



ThyssenKrupp, de derde liftproducent van Europa, presenteerde eind vorige week zijn revolutionaire liftsysteem, dat kabels en contragewichten overbodig maakt.

Het grootste voordeel ervan is dat de liftcapaciteit aanzienlijk kan worden verhoogd omdat elke schacht meer liftcabines kan bevatten. Omdat er geen kabels zijn zitten die elkaar ook niet meer in de weg. De enige beperking is dat de liftcabines elkaar niet kunnen inhalen. Volgens het Duitse bedrijf kan in een enkele schacht bij een verticale snelheid van 5 m/s (18 km/h) elke 15 tot 30 seconde een cabine klaarstaan om in te stappen, wanneer die elke 50 m stopt.

ThyssenKrupp gebruikt voor zijn liftcabines de techniek die het bedrijf samen met Siemens ontwikkelde voor de Transrapid, de magneetzweefbaan waarvan indertijd in Lathen een testbaan was aangelegd, maar die vanwege gebrek aan commerciële belangstelling een paar jaar geleden is stilgelegd. Alleen in Sanghai heeft Transrapid een 30 km lange baan aangelegd van het zakencentrum naar de luchthaven.

De Transrapid maakte gebruik van een lineaire magneetmotor: in het voertuig zitten spoelen die voortdurend ompolen en er zo voor zorgen dat de trien op het weekijzer van de geleiderail zowel zweeft als voortbeweegt. Een van de grote voordelen van de magnetische voortstuwing is dat deze heel snel kan optrekken en afremmen, precies wat een lift nodig heeft. De magnetische motor op de liftcabine kan zowel voor horizontale als verticale beweging zorgen.

De liftcabine zelf wordt van composiet gemaakt, wat leidt tot een 50 % gewichtsreductie van de totale installatie, inclusief magneetmotor, ten opzichte van een moderne kabellift met contragewicht.

De claim van ThyssenKruppp dat het bedrijf de eerste is die de magneetzweeflift introduceert klopt niet helemaal: het Amerikaanse bedrijf MagneMotion lanceerde eerder dit jaar al een soortgelijk idee. Het grote verschil is dat ThyssenKrupp heel veel ervaring heeft opgedaan met de Transrapid. Ergens in 2016 verwacht het bedrijf de eerste magnetische lift te testen.

ThyssenKrupp speelt met zijn zogeheten Multi-liftsysteem in op de trend van steeds hogere gebouwen, waarbij de straat zich niet meer alleen op maaiveld zal bevinden, maar ook op diverse andere hoogten, zodat er binnen een complex van hoge gebouwen een eigen stadsmilieu kan ontstaan. Traditionele liften staan die ontwikkeling in de weg. Het verklaart ook waarom de Multi-lift zowel horizontaal als vertikaal moet kunnen bewegen. Die horizontale beweging is verder nodig om het paternosterprincipe te kunnen gebruiken: de lift hoeft niet alleen heen en weer te gaan, maar kan ook een rondgang langs twee liftschachten beschrijven.