Tijdens een bijeenkomst van The Hague Security Delta komen de deelnemers van de Secure Your City-wedstrijd samen om inspiratie op te doen. Hoe maak je een stad of evenement slim en commercieel aantrekkelijk?


Aan het randje van het Scheveningse strand ligt het The Hague Beach Stadium, een arena voor alle strandsporten. De Nederlandse wereldkampioenen beachvolleybal hebben er hun thuisbasis, en met drieduizend zitplaatsen is er genoeg plek voor iedereen die een strandwedstrijd wil zien. Sterker nog, er is misschien iets teveel plek. 'Het zit lang niet altijd vol', vertelt de uitbater. Daarom vraagt hij zich af of er niet een slimmere manier om iets als een strandstadion te bouwen. 'Dat er bijvoorbeeld standaard duizend plekken zijn, maar dat dat modulair uit te bouwen is bij grotere evenementen.'
 
Dit soort ideeën zoekt de jury van Secure Your Future ook. Op een intelligente manier omgaan met ruimte, om alles zo slim en zuinig mogelijk te maken. De wedstrijd is onlangs van start gegaan, en Den Haag organiseeerde medio september een inspiratiesessie in het stadion. De sprekers doen een voor een uit de doeken wat deelnemers kunnen doen. Zo zoekt TNO naar moderne manieren van ordehandhaving. De vraag is hoe alle moderne technologie kan worden ingezet om de steeds drukkerre steden veilig te houden.
 
De chief information officer van de gemeente Den Haag legt uit wat het probleem is. 'Heel veel nieuwe gebouwen en wegen zullen er in het centrum niet komen. Dus hoe gebruiken we de bestaande infrastructuur optimaal?' Hij zou bijvoorbeeld graag een dagje strand geoptimaliseerd zien. Daarbij denkt hij aan manieren om reistijd te verkorten, of parkeerruimte en leuke horeca te vinden.
 
Evenementenorganisatie is een andere tak van de 'slimme stad'. Op festivals is ordehandhaving nog belangrijker en moeiliker dan normaal. Tijdens Sail in 2010 deed men een proef, waar alle bootjes en de hele stadsomgeving in real time in kaart werden gebracht. Zo kon de politie precies zien hoe het evenement verliep. Het enige probleem: het systeem was duur en bewerkelijk. Daarom is het zaak om in dit soort monitoring een commercieel aspect aan te brengen. Breng bijvoorbeeld de horeca in kaart, en toon deze informatie aan de festivalgangers, zodat ze makkelijk iets te eten kunnen vinden.
 
Dat commerciële had Calendar 42, een startup vsanuit de TU Delft, bijvoorbeeld door. Hun planningsapp voor een festival liet bezoekers elkaar vinden door ze automatisch in te checken bij concerten. Ondertussen kon de organisator zien waar iedereen vandaan kwam en waar het druk was. Bovendien konden ze bezoekers snel verwittigen van schemawijzigingen of alternatieve looproutes.
 
Dat soort ideeën moeten ook dit jaar komen van alle jonge ondernemers die bij de sessie aanwezig waren. Twee studenten van de Haagse Hoogeschool, die toevallig net een vak hebben waarbij ze een app moeten ontwikkelen, hebben al wat ideetjes. Een hondenuitlaatapp, die toont waar de hond uit te laten is en hondenbezitters contact laat leggen, bijvoorbeeld. Maar ook serieuzer zaken: een app waarmee iemand een signaal uit kan sturen als er reanimatie vereist is. Iedereen in een straal van 300 meter krijgt dan een berichtje dat ehbo nodig is.
 
Belangrijk is ook dat de ideeën werken in geval van drukte. Regelmatig schiet de netwerkverbinding tekort bij grote evenementen. Hoe zorg je ervoor dat je idee dan nog zin heeft? Het zijn vragen waar de deelnemers de komende twee maanden hun hoofd over kunnen breken.

Tot 26 oktober kan je je idee aanmelden voor Secure Your Future. Zie voor meer informatie www.secureyourfuture.eu.