Groningen krijgt asfaltwegen met natuurlijk bindmiddel
Onderzoekers van Avantium en Wageningen Food & Biobased Research gaan in de provincie Groningen asfaltwegen aanleggen met het natuurlijke bindmiddel lignine erin. Het materiaal is afkomstig uit natuurlijke reststoffen en vormt een alternatief voor regulier asfalt, maar dan met lagere CO2-uitstoot.
Voor de productie van lignine voor de ontwikkeling van bio-asfalt kreeg Avantium onlangs een subsidie van een half miljoen euro.
Nederlandse lignine, een natuurlijk bindmiddel dat in planten zorgt voor stijfheid, is afkomstig van de bioraffinaderij van Avantium in Delfzijl. Daar wordt ze geproduceerd uit niet-eetbare biomassa, zoals houtsnippers.
Aardolie
Het idee is dat de stof uiteindelijk de duurzame vervanger wordt van op aardolie gebaseerd bitumen, het traditionele bindmiddel in asfalt. ‘Voor het eerst testen we nu asfalt met lignine gemaakt in onze bioraffinaderij’, zegt Caroline van Reedt Dortland van Avantium.
‘De lignine kan worden toegevoegd in de asfaltcentrale, waar het asfaltmengsel wordt gemengd met bitumen. Vervolgens wordt op de gebruikelijke manier de weg aangelegd.’
Fietspad
Er zijn in ons land eerder stukken weg met lignine in het asfalt aangelegd. Vanaf 2015 legde Wageningen Food & Biobased Research de eerste testwegen aan waarbij de helft van het bitumen was vervangen door lignine. Provinciale wegen, fabriekswegen en fietspaden (lees: ‘Fietspad van bio-asfalt’): verschillende typen weg werden aangelegd om het asfalt voor divers gebruik te testen. Hieruit bleek dat dit materiaal een goed alternatief kan bieden voor het huidige asfalt.
Brede toepassing
Om het bio-asfalt klaar te maken voor brede toepassing in de praktijk werken de Wageningse onderzoekers samen met onder andere Avantium in het onderzoeksprogramma CHAPLIN (Collaboration in aspHalt Applications with LIgniN).
‘Om lignineasfalt op grote schaal toe te kunnen passen, onderzoeken we het asfalt van productie tot aan de eindfase’, zegt projectleider Richard Gosselink van Wageningen Food & Biobased Research. ‘We willen bijvoorbeeld het gebruik van de verschillende typen lignine nog onderzoeken. Lignine is een verzamelnaam van bindmiddel afkomstig uit biomassa.’
Vergelijken
De onderzoekers gaan de verschillende typen lignine in het lab testen, alvorens ze in wegen toe te passen. Hiervoor is de samenstelling van het bitumen-ligninemengsel eveneens half om half. Zo kunnen ze het nieuwe asfalt vergelijken met de eerder aangelegde wegen. De aanleg van de proefwegen gebeurt, afhankelijk van de resultaten in het lab, voor of na aankomende winter.
Boorkernen van de bestaande testwegen moeten inzicht geven in hoe het asfalt zich houdt als het langer in gebruik is. Ook is het team benieuwd of het nieuwe asfalt opnieuw te gebruiken is na tien tot vijftien jaar. ‘We verwachten dat het net zo goed te recyclen is als regulier asfalt’, voorspelt Gosselink.
Openingsfoto Medewerker van Avantium bij houtsnippers in de bioraffinaderij in Delfzijl. Foto Avantium