Wordt de hyperloop in de toekomst realiteit? Als het aan Zwitserse ingenieurs ligt wel. Ze hebben nu een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van het razendsnelle transportsysteem door een model een recordafstand te laten afleggen in een bijna-vacuüm.

 

488,2 km/h

Op de testbaan van de École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) lieten de onderzoekers een schaalmodel van de hyperloop-pod versnellen tot een topsnelheid van omgerekend 488,2 kilometer per uur (40,7 km/h op schaal). Het voertuig legde omgerekend 141,6 kilometer af (11,8 kilometer op schaal). Die afstand is nog niet eerder door een hyperloop afgelegd.

While playing this video, external contents are loaded and you may be tracked by the inital content provider.

The Future is LIMITLESS - Hyperloop Day powered by EPFL & Swisspod

Ringvormige buis

De rit vond volledig plaats in een bijna-vacuüm. Voor een succesvol hyperloopsysteem is zo’n omgeving met zeer lage druk van vijftig millibar en daardoor nauwelijks weerstand cruciaal.

De testbaan in Lausanne is een ringvormige buis met een diameter van veertig centimeter en een totale lengte van ruim 125 meter. Het geheel heeft daarmee een schaal van 1:12. Volgens de betrokken partijen zijn de resultaten uitstekend te vertalen naar een systeem op ware grootte.

De Zwitserse ingenieurs van onder meer EPFL en de startup Swisspod Technologies voerden in het kader van hun project LIMITLESS (Linear Induction Motor Drive for Traction and Levitation in Sustainable Hyperloop Systems) in totaal 82 tests uit. De pod die ze inzetten had een grote mate van autonomie: voor navigatie, energievoorziening en voortstuwing zijn geen menselijke handelingen vereist.  

hyperloop swisspod

Hyperloopsystemen

‘Onze infrastructuur werkt als een gesloten lus, vrij van inherente lengtebeperkingen,’ zei Cyril Dénéréaz, de CTO van Swisspod, in een persbericht. ‘De manier waarop onze baan is ontworpen, stelt ons in staat om met alles – de energie-efficiëntie van de capsule, de voortstuwingssystemen en meer – rekening te houden. Andere hyperloop-infrastructuren kunnen dat niet op die manier.’

Al jaren wordt op verschillende plekken in de wereld gewerkt aan hyperloopsystemen. Ook in Nederland, zoals bij Hardt Hyperloop deingenieur.nl/artikelen/hoop-voor-de-hyperloop) in Rotterdam en bij studententeam Hyperloop in Delft. Uiteindelijk zou de volledig elektrische hyperloop kunnen uitgroeien tot een snel en duurzaam alternatief voor het vliegtuig. Voor het zover is moet er niet alleen een volledig nieuwe infrastructuur worden aangelegd, maar ook de technologie is nog niet volledig ontwikkeld, laat staan getest.


Beeld: Swisspod (boven); EPFL/Murielle Gerber - CC-BY-SA 4.0