Geruisloos varen wordt steeds belangrijker om overlast in natuurgebieden en steden te verminderen. JR Yachts presenteerde onlangs een elektrische boot die volledig is ontwikkeld voor een stille vaarbeleving.

 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Alleen de verbrandingsmotor vervangen door een elektromotor is niet voldoende, vindt Jaap de Jonge, directeur van JR Yachts en ontwerper van de LUMEN E10: ‘Veel elektrische boten hebben zogeheten impellerpompen die water naar binnen pompen om via een warmtewisselaar het koelcircuit van de elektrische componenten te koelen. Deze maken veel lawaai. In plaats daarvan hebben wij een vin gemonteerd die zorgt voor koersstabiliteit en dient als warmtewisselaar in combinatie met een stil circulatiepompje.’


Geen overbrengingen

Een andere bron van geluid op veel boten zijn de relatief kleine elektromotoren, die draaien op een hoog toerental, in combinatie met een planetaire versnellingsbak. ‘Deze maken een hoogfrequent geluid’, zegt De Jonge. ‘Wij hebben gekozen voor POD-motoren waarbij de schroef direct op de as van de elektromotor zit. Geen overbrengingen en dus geen extra geluiden.’

De tien meter lange, gestroomlijnde romp van de LUMEN E10 is ontworpen voor minimale weerstand in het water. Dit leidt tot een goede energie-­efficiëntie en minimale golfslag en geluid. Voor een hoge stijfheid is de romp gemaakt van composietmateriaal met daartussen gerecycled PET-schuimmateriaal. Volgens JR Yachts is de romp hierdoor 50 procent lichter dan vergelijkbare rompen in aluminium of polyester.


Lange glasvezels

Voor een zo sterk mogelijke constructie wordt de productie van het composietmateriaal via vacuüminfusie uitgevoerd. Dit zorgt voor optimale positionering van de lange glasvezels en een hoge verhouding tussen glas­vezel en hars. JR Yachts gebruikt hiervoor vinylesterhars dat een zeer goede chemische hechting biedt met de buitenste gelcoatlaag die goed bestand is tegen slijtage, scheuren, osmose en impact.

De LUMEN E10 heeft op één acculading een actieradius van 100 tot 160 kilometer bij een kruissnelheid van dertien kilometer per uur. 


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: JR Yachts