Een nieuwe flexibele handschoen meet hoeveel het textiel uitrekt bij bewegingen en simuleert dit in een virtuele wereld. Handig voor videospelletjes, robots of medische toepassingen.

De groene handschoen heeft wat weg van de standaard latexhandschoenen die chirurgen gebruiken. Knalgroen en strak om de hand. Maar op het rekbare textiel zitten 44 sensoren, verzonken in een huls van siliconen. Die meten precies wanneer de stof uitrekt rond een knokkel, een vinger of de muis van de hand. Deze informatie gaat naar een algoritme dat de sensordata omzet in een beweging van een virtuele hand.

Op het aankomende congres SIGGRAPH in Los Angeles zal de ETH Zürich de handschoen aan het publiek tonen.
 

Realistische handen in VR

De handschoen is te gebruiken om VR-spelletjes te spelen. De virtuele wereld lijkt nu onder meer nog minder realistisch dan de echte, omdat je wat onhandzame controllers moet gebruiken om iets te doen in deze wereld. De nieuwe handschoenen volgen de bewegingen van je echte handen, waardoor VR-spellen echter kunnen aanvoelen.

Ook voor robotica kunnen de handschoenen uitkomst bieden. Zo kunnen robothanden worden aangestuurd met echte handen. Handig voor chirurgen die werken met operatierobots bijvoorbeeld, of bij robots die in gevaarlijke omgevingen precisiewerk moeten verrichten.
 

Geen camera's nodig

Het grote voordeel van de handschoen is dat er geen camera's nodig zijn die de handbewegingen 'zien'. Tot nu toe is dat een veelgebruikte oplossing: beeldherkenning neemt handgebaren waar en weet wat die betekenen. Maar de techniek is niet bijster precies en zulke camera's moeten in goed verlichte ruimtes staan om te werken.

Andere oplossingen voor handbewegingen, zoals de Nederlandse SenseGlove, zijn vaak log en zwaar. De nieuwe handschoen weegt bijna niets en is ook nog accurater; in een vergelijkend onderzoek met twee commerciele handschoenen traden de minste foute metingen op.
 

Feedback in virtual reality

Het grote nadeel is het gebrek aan feedback: als je in de virtuele wereld iets vastpakt, 'voel' je dat niet in het echt. Daardoor is de VR-ervaring nog steeds onnatuurlijk. Of en hoe de onderzoekers dit willen oplossen, is onbekend.