Nederlanders kijken gemiddeld net iets minder dan drie uur per dag televisie. Het liefst in zo hoog mogelijke resolutie, want: hoe scherper hoe beter, toch? Nou, met een 4K ULTRA HD-televisie blijkt de zwakke schakel.

De YouTuber die het Knowing Better-kanaal runt en presenteert (hoe hij heet, weten we niet; hij wil liever anoniem blijven) heeft het naar eigen zeggen vooral graag over geschiedenis, overheden en psychologie. Maar in bovenstaande video gaat hij grondig los op een nogal technisch onderwerp dat niet veel met die onderwerpen te maken heeft: schermresolutie. Ofterwel: het aantal pixels waaruit je beeldscherm bestaat.
 

Wondertjes van techniek

Iedereen die weleens heeft zitten klooien met editing-software om een fragmentje uit een film te knippen of een eigen geschoten videootje presentabel te maken, weet dat het een heel gedoe is. Voor je een project kan opslaan, komt onvermijdelijk een scherm naar boven dat je allerlei gekke vragen stelt: welk formaat moet het bestand gaan hebben? Wil je het interlaced of de-interlaced? Wat is de gewenste framerate? Over wat voor codec hebben we het hier?

Voor wie deze situatie niet herkent: houden zo. Je hoeft niet alles te kunnen. Maar het is wel goed om te weten dat televisie en beedschermen wondertjes van techniek zijn. Ze zijn als het ware het technische medium waardoor we de illusie van vloeiende beweging waarnemen. En dat heeft allemaal te maken met concepten als framerate (het aantal beelden per seconde) en interlacing (een ingenieus idee waarbij slechts de helft van het beeld in een keer verschijnt, maar je toch kunt zien wat het is).
 

Niet te registeren

De afgelopen decennia hebben beeldschermen een geweldige ontwikkeling doorgemaakt. Zoveel zelfs dat onze Knowing Better-YouTuber het allemaal een beetje onzinnig vindt geworden. Spoiler alert: eigenlijk zegt hij dat onze ogen de scherpte die de nieuwste televisies beloven helemaal niet kunnen registreren.

Het filmpje is alweer wat ouder: waar onze eigenwijze YouTuber 4K ergens in de toekomst wel de norm ziet worden, worden techies hedentendage al weer enthousiast van 8K. Maar dat maakt natuurlijk niet uit, want onze ogen zijn ondertussen niet geüpgraded.
 

Vervelend scherp

Los van de vraag of hij gelijk heeft of niet, is het heel interessant om te luisteren naar zijn rant over de ontwikkelingen in televisieland. Onze 'betweter' legt op vlotte wijze uit waarom oude televisies flikkerden als je ze filmde, waarom we in widescreen kijken, waarom de blockbuster Top Gun uit de jaren tachtig belangrijk was voor de VHS-videoband en waarom te scherp beeld door veel mensen als vervelend wordt ervaren.

Ook ontkracht hij de mythe dat de keus van de porno-industrie het volgende televisieformat bepaalt. Dat is namelijk maar één keer gebeurd en wel tijdens de VHS-Betamax-'oorlog’ in de jaren tachtig. Tegenwoordig zijn games leidend. Onderstaande video vertelt hetzelfde verhaal als de bovenstaande Knowing Better-video, maar dan vanuit het perspectief van de gamewereld:
 


Toch nog even terug naar tv. Omdat onze vlogger uit het bovenste filmpje ook maar een eigenwijze YouTuber is, hebben we er iemand bijgezocht die min of meer hetzelfde vertelt, maar dan meer to the point. Onderstaande hippe tech-jongen-met-pet-verkeerd-om-op heeft duidelijk een editing crew achter zich die wel raad weet met formats, framerates en ultra high definition. In een wervelende montage krijg je de feiten nog maar eens gepresenteerd: