Het Amerikaanse bedrijf Eviation heeft eerder deze week de eerste vlucht met zijn volledig elektrische toestel gemaakt. Alice maakte een vlucht van enkele minuten, het begin van een reeks testvluchten om het vlieggedrag van het nieuwe vliegtuig te bepalen.

 

De vlucht vond plaats vanaf Grant County International Airport, een vliegveldje in het oosten van de staat Washington, dat vaker gebruikt wordt voor het testen van nieuwe toestellen. Testpiloot Steve Crane vloog acht minuten rond met het prototype — want dat is het nog — en bereikte daarbij een hoogte van 1500 meter.

Een verslaggever van de website GeekWire was erbij. ‘Toen de motoren op toeren kwamen, klonken ze als elektrische grasmaaiers. En het geluid van het overvliegende vliegtuig was meer een gebrom dan een gebrul’, schrijft hij.
 

 

Babystapjes

Na jaren van ontwerpen, bijschaven en testen in onder meer windtunnels, vond Eviation het tijd om het toestel al vliegend aan de buitenwereld te tonen. De testvlucht was ‘de eerste in een reeks babystapjes’ voor het geplande testprogramma, zei Crane tegen GeekWire.

Tijdens de eerste vlucht deed Crane het rustig aan, maar ‘in toekomstige testvluchten gaan we het toestel zwaarder belasten.’ Het zal dan hogere snelheden bereiken en hoger gaan vliegen. Door het verkennen van de ‘flight envelope’ wordt langzaam maar zeker duidelijk of het toestel zich in de lucht net zo gedraagt als de ingenieurs die Alice hebben ontworpen het bedoeld hebben.
 


 

Orders

Eviation heeft al orders staan voor het toestel. De twee regionale Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen Cape Air en Global Crossing Airlines hebben respectievelijk 75 en 50 toestellen besteld, vermoedelijk een mix van de twee beschikbare typen. De ene versie, de ‘commuter’, heeft negen stoelen, de ‘executive’ heeft er zes. Vrachtvervoerder DHL heeft twaalf ‘vracht-versies’ van Alice besteld, waarbij de stoelen ontbreken en plaats is voor 1200 kilogram aan vracht.
 

Minder onderhoud

Behalve een veel duurzamer product, zonder directe emissies van uitlaatgassen en CO2, belooft Eviation aan klanten ook lagere gebruikskosten. Doordat elektriciteit goedkoper is dan fossiele brandstoffen, zullen luchtvaartmaatschappijen dag in dag uit goedkoper met deze toestellen vliegen. Daarnaast vergt een elektrische aandrijflijn minder onderhoud, een voordeel dat we al kennen van elektrische auto’s.
 

Veel werk

Eviation hoopt in 2026 de eerste toestellen te kunnen leveren. Voor die tijd heeft het nog veel werk te doen. Het toestel moet uit en te na worden getest, en intussen moet het bedrijf de productieprocessen zo inrichten dat ze — net als het toestel — voldoen aan de hoge eisen van de toezichthouder FAA.

De ontwikkeling van het vliegtuig is nog niet helemaal klaar, zei CEO Greg Davis tegen GeekWire. ‘De ontwerpspecificaties en mogelijkheden van de productieversie zullen nog wel veranderen, want we zijn afhankelijk van verbeteringen in de batterijtechnologie.’

Accu’s worden door technologische vooruitgang nog steeds een beetje beter. Dezelfde opslagcapaciteit vergt steeds minder gewicht, waardoor de accupakketten lichter worden en het toestel tegen 2026 waarschijnlijk nog iets meer lading kan vervoeren dan de 1200 kilogram die nu staat vermeld.
 


Foto’s Eviation