Hoe houden we het elektriciteitsnetwerk stabiel zonder hulp van kolen- en gascentrales? Het platform Equigy moet daarop het antwoord bieden. Vandaag is het online gegaan. 

Wind- en zonne-energie zijn twee belangrijke pijlers voor de energietransitie. Een uitdaging van deze vormen van energie is dat ze fluctueren in opgewekt vermogen. Kolen- en gascentrales vangen nu die schommelingen op als het bewolkt is of er geen wind is. Maar met de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie is hiervoor een duurzaam alternatief nodig.

Het platform genaamd Equigy is ontwikkeld door TenneT Nederland en Duitsland. De netbeheerder speelt in op de toename in onder andere elektrische auto's, warmtepompen en zonnepanelen. Hierdoor zou de deelname van particulieren aan het energienetwerk het net kunnen stabiliseren. Sinds deze ochtend is het platform live voor Europa, in samenwerking met Swissgrid (Zwitserland) en Terna (Italië).

 

Elektrische auto's

Het platform brengt vraag en aanbod van energie in kaart voor de transmissienetbeheerders en stelt vast hoeveel aanbod er is om een overschot aan energie kwijt te kunnen of juist een tekort aan te vullen. Zo kunnen eigenaren van elektrische auto's bij een overschot hun accu laten opladen en bij een tekort weer laten leegtrekken. 'In Nederland zijn al zeker 200.000 elektrische auto's in gebruik. Dat staat gelijk aan 2 gigawatt', legt persvoorlichter Eefje van Gorp van TenneT uit. 'Deze rijden gemiddels slechts één derde van de tijd, dus genoeg tijd over om flexibel in te zetten.'

Op vergelijkbare manier kunnen bijvoorbeeld ook thuisbatterijen bijdragen en aan het net. 'Dit betekent dat iedereen straks kan helpen om de energietransitie te realiseren en er ook nog financieel van kan profiteren', aldus CEO Manon van Beek van TenneT in een persbericht.

 

Europees niveau

Om de grootschalige energietransitie te bewerkstelligen hebben de beheerders er bewust voor gekozen samen te werken op Europees niveau. Hoe meer particulieren meedoen, hoe beter de fluctuaties in het net opgevangen kunnen worden. 'In een gezamenlijke Europese markt zullen wij gezamenlijk oplossingen moeten ontwikkelen. We hebben al dezelfde stopcontacten. Het zou zonde en onnodig duur zijn om verschillende systemen te ontwikkelen', licht Van Beek toe in het persbericht.

Het platform is gratis beschikbaar en zo gebouwd dat lokale en regionale platforms aangesloten kunnen worden. Zo kan het platform zo flexibel mogelijk ingezet worden in Europa.

'Sinds we vanochtend live zijn gegaan zijn we alweer benaderd door nieuwe partijen die willen meedoen', vertelt Van Gorp. 'Denemarken is ook al geïnteresseerd zich aan te sluiten.'

 

 

Blockchain

Het platform is gebouwd met gebruik van blockchain, een technologie waarbij transacties van miljoenen afzonderlijke systemen betrouwbaar kunnen worden uitgevoerd zonder tussenkomst van een derde partij.

Particulieren zelf kunnen zich niet aansluiten, dat gaat via een tussenpersoon, zogenaamde aggregators. Dit kan een energieleverancier of autofabrikant zijn. Deze sluit het contract af met Equigy. Via een app kan de particulier aangeven wanneer de auto gebruikt wordt, en hoeveel en wanneer accucapaciteit mag worden gebruikt. De particulier heeft wel een slimme meter nodig voor het verrekenen van de uiteindelijke kosten.

 

Foto: depositphotos