Een variant op lane-keeping-systemen voor auto's moet ervoor zorgen dat mensen in bed op hun plek blijven liggen.

De een slaapt overdwars. De ander ligt de hele nacht te woelen. Als gevolg liggen veel partners van onrustige slapers wakker met alle problemen van dien. Volgens onderzoek van Ford slaapt een op de vier mensen met een relatie beter als ze alleen in bed liggen. Maar de Amerikaanse autofabrikant wil autotechniek aanwenden om te voorkomen dat stellen gescheiden moeten slapen.

De techniek achter Fords Lane-Keeping Bed is gebaseerd op een gelijknamig systeem uit de autowereld. Dit zorgt er normaal gesproken voor dat een auto in de rijbaan blijft. Het systeem detecteert de belijning op de weg en voert indien nodig stuurcorrecties uit. Maar lane keeping is volgens Ford ook te gebruiken om mensen in bed op hun plek te houden.
 

Lopende band

Bij het Lane-Keeping Bed is de gewone matras vervangen door een matras op een lopende band. Druksensoren in de band detecteren de positie van beide slapers.

Gedurende de nacht wijzigt iedereen een stuk of tien tot twintig keer van positie. Raakt de ene persoon buiten zijn helft, dan kantelt de matras zijwaarts door om een correctie uit te voeren. Zo worden beide personen weer in bed gecentreerd, om te voorkomen dat er een naar de rand wordt geduwd.
 

Dunne matras

Of het echt lekker slapen is om een bewegende matras is natuurlijk de vraag. Ook zal de matras een stuk dunner dan gewoonlijk moeten uitgevoerd om de rotatiebeweging te kunnen maken. Of je nou wakker ligt door je partner of door een te dunne, bewegende matras, is dan om het even.
 

Tekst: Paul Schilperoord