Een enkelsporige bakfiets is lichter en wendbaarder, maar minder stabiel bij lage snelheden. Een Duitse startup introduceert daarom een vrachtfiets met ‘landingsgestel’.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


De Duitse startup Tarran komt met een nieuwe elektrische, enkelsporige bakfiets van 2,26 meter lengte, de Tarran T1 Pro. Tussen de wielen in hangt de bak met plek voor goederen of twee tot drie kinderen. Deze is wendbaarder dan een driewie­lige variant, maar minder stabiel. 

Tarran ondervangt het probleem van instabiliteit op lage snelheid, met het gepatenteerde Dynamic Dualdrive. Dit zogenoemde landingsgestel bestaat uit twee inklapbare steunwielen die aan weerszijden onder de bak zijn bevestigd.



Steunwielen

De twee steunwielen komen bij afremmen en lage snelheden automatisch naar beneden om het evenwicht te bewaren en het risico op omvallen te verminderen. Ieder wielmechanisme wordt aangestuurd door een aparte elektromotor en heeft een onafhankelijke ophanging. Hierdoor kunnen de wielen vrij meeveren tijdens het rijden over hobbels en bobbels in het wegdek.

Bij stilstand fungeren de wielen als standaard en voor het parkeren ook als parkeerrem.


Touchscreen

De elektromotor stuurt op basis van data uit verschillende sensoren het in- en uitklappen van de steunwielen aan. De motor heeft een koppel van honderd newtonmeter en de twee accu’s onderin de laadbak, elk met een capaciteit van 708 wattuur, leveren een actieradius van maximaal tweehonderd kilometer.

Verder is de bakfiets onder meer voorzien van een touchscreen, een radar, camera’s die het verkeer monitoren, en een elektronisch antidiefstalsysteem. Dat monitort via een gyroscoop met zes assen bewegingen en verstuurt bij onraad live videobeelden en gps-coördinaten.

De T1 Pro is naar verwachting leverbaar vanaf eind dit jaar. 


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Tarran