
Vliegende motorfiets
Vliegen met een motorfiets klinkt futuristisch, maar met de Skyrider X6 kies je zo het luchtruim. Punt van aandacht is wel dat laagvliegen voor gewone weggebruikers nog niet is toegestaan.
Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit De Ingenieur.
Het Chinese techbedrijf Kuickwheel ontwikkelde een hybride motorfiets die kan vliegen. Deze Skyrider X6 gebruikt op de grond een elektrische motor met achterwielaandrijving om vooruit te komen. Het voertuig rijdt dan maximaal tweehonderd kilometer achtereen en heeft een topsnelheid van zeventig kilometer per uur.
Vliegmodus
In de lucht gaat het voertuig twee kilometer per uur harder. Om te vliegen, schakelt de gebruiker het voertuig in vliegmodus. Daarbij klappen er twee uitschuifbare steunarmen uit die het voertuig stabiliseren tijdens het opstijgen. Vervolgens transformeert de motorfiets in een drone met zes rotoren aangedreven door zes afzonderlijke elektrische motoren. Als er één motor uitvalt, blijft de rest gewoon doordraaien, beloven de makers, zodat het toestel niet neerstort. In geval van nood lanceert de drone de bestuurder naar buiten met een parachute.
Accu
Dankzij de zes assen waaruit het aandrijfsysteem bestaat, kan het voertuig vrij bewegen en draaien in de lucht. De accu heeft een capaciteit van 10,5 kilowattuur en biedt daarmee ongeveer twintig minuten vliegtijd. Opladen gaat snel: in een half uur is de batterij voor 80 procent vol; volledig opladen duurt ongeveer een uur.
Laagvliegen
Het apparaat kost zo’n zestigduizend euro. Voor onderhoud komt daar elk jaar minstens zo’n 2500 euro bij. Kuickwheel presenteerde de vliegende motorfiets eerder dit jaar op de jaarlijkse technologiebeurs CES in Las Vegas. Volgens het bedrijf is het voertuig interessant voor korte woon-werktrajecten en spoedtransporten. Maar voorlopig blijft de Skyrider X6 nog even aan de grond. Laagvliegen (onder de tweehonderd meter) is voor gewone weggebruikers nog niet toegestaan.
Foto: Kuickwheel







