De consument wordt al decennialang lekker gemaakt met een toekomst van vliegende auto’s. Het Amerikaanse LuftCar doet dit keer een poging door een auto te kruisen met een drone.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Het concept van LuftCar doet denken aan de ConvAirCar uit 1946: een auto die op de luchthaven aan een frame met vleugels en propellers kan worden gekoppeld. LuftCar doet in principe hetzelfde, alleen gaat de stroomlijn van de auto veel beter over in het staartstuk. Ook is het frame voorzien van zes kantelbare propellers waardoor verticaal opstijgen en landen mogelijk wordt.

In het concept van deze eVTOL wekken brandstofcellen elektriciteit op uit waterstof om de elektromotoren aan te drijven. LuftCar voorziet met het concept verschillende toepassingen. Een daarvan is een totaaloplossing bieden voor bezorgdiensten, waarbij de laatste kilometers op de grond worden afgelegd.



Eilandhoppen

LuftCar tekende onlangs ook een intentieovereenkomst met E-Francisco Motor Corporation uit de Filipijnen. De twee bedrijven willen het LuftCar-concept combineren met een bestelbus op basis van de Filipijnse jeepney, een soort verlengde jeep, om tussen de ruim 7100 eilanden te kunnen hoppen.

Passagiers kunnen voor in de bus instappen via een vleugeldeur die naar voren toe openklapt. Om het luchtruim te kiezen, rijdt de bus achterwaarts het frame in en wordt op vijf punten mechanisch verankerd. 


Concept

Volgens LuftCar zou het bereik op ruim 480 kilometer en de maximumsnelheid op ruim 350 kilometer per uur liggen, wat bijzonder optimistisch klinkt. 

Eerst maar eens zien of LuftCar voorbij het conceptuele stadium komt.


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: LuftCar