
Verticaal opstijgen en wegvliegen met een hybride vleugel
Diverse fabrikanten proberen de ultieme VTOL-luchttaxi te ontwikkelen die in een bebouwde omgeving verticaal kan opstijgen en landen. De Cavorite X7 stijgt verticaal op en vliegt vervolgens weg als een gewoon vliegtuig.
Horizon Aircraft ging uit van het gegeven dat vleugels veel efficiënter zijn om draagvermogen te genereren dan propellers of rotors. Om wel verticaal te kunnen opstijgen en landen ontwikkelde de Canadese vliegtuigbouwer een hybride vleugeltype. Over de lengte van de vleugel liggen elektrisch aangedreven rotors die lift genereren. Kort na het opstijgen schakelt het vliegtuig over op de schroefturbinemotor in de staart. Openingen in de vleugels schuiven dicht zodat de vleugels door de voorwaartse snelheid aerodynamische lift genereren.
Vijf rotors per vleugel
De luchttaxi Cavorite X7 heeft in totaal veertien rotors, waarvan er tien in de twee vleugels liggen en vier in de twee kleinere voorvleugels. Daardoor kan de Cavorite X7 vanaf vrijwel ieder helikopterplatform of ander daarvoor bestemd platform opstijgen en landen, zolang het minimaal anderhalf keer de lengte van het toestel heeft. Dat komt neer op 17,4 meter. De turbinemotor voor de aandrijving in de lucht genereert ook elektriciteit om de accu’s op te laden zodat het toestel bij aankomst weer verticaal kan landen op de elektrisch aangedreven rotors.
Zes passagiers
Doordat de Cavorite X7 een schroefturbinemotor heeft voor de aandrijving, zijn snelheid en bereik groter dan bij de meeste andere vertical take off and landing(VTOL)-luchttaxi’s. De Cavorite X7 heeft een kruissnelheid van 463 kilometer per uur en een bereik van achthonderd kilometer. Het vliegtuig weegt startklaar 2500 kilogram. Het kan bij gebruik van een conventionele start- en landingsbaan 815 kilogram en bij verticaal opstijgen en landen 680 kilogram vervoeren. Het toestel biedt plaats aan de piloot met maximaal zes passagiers.
Foto: Horizon Aircraft








