Een varend schip ondervindt weerstand, zowel van de romp die door het water ploegt, als van de golven. Het is de kunst om die weerstand zo klein mogelijk te maken.

Als het even kan ook onder verschillende  omstandigheden; varen op stormachtige zee is natuurlijk iets anders dan met een glad wateroppervlak. De vorm van de romp speelt een belangrijke rol bij de weerstand in het water. De golven die het schip zelf opwekt, zijn slecht nieuws: daarmee wordt water in beweging gezet, en dat betekent energieverlies. Voor grote schepen die bij relatief hoge snelheid varen is daarom meer dan een eeuw geleden al de bulbsteven bedacht. Deze uitstulping vooraan de boeg wekt een golfdal op dat precies samenvalt met de golftop die de boeg van het schip zonder bulbsteven zou veroorzaken. Top en dal heffen elkaar op, zodat het schip relatief weinig golven  veroorzaakt.

Torpedo

Nadeel van de bulbsteven kan zijn dat hij alleen optimaal werkt bij één bepaalde snelheid en diepgang. In de praktijk vaart de bemanning vaak met verschillende snelheden en in verschillende diepten, waardoor het  voordeel snel verloren gaat, of de bulb soms zelfs alleen maar last oplevert. Vooral het varen door golven veroorzaakt problemen. Bij het maritieme onderzoeksinstituut MARIN hebben ze daarom een aangepaste  bulbsteven ontworpen. Jaap van Heerd, teamleider Cruise & Ferry bij MARIN, laat een paar voorbeelden zien: ze zijn langwerpiger en hebben een soort torpedovorm. Daardoor levert deze bulb wel efficiencywinst: bij hoge snelheden is het effect vergelijkbaar met de ouderwetse bulb, bij lagere snelheden en kleinere diepgangen kan de winst oplopen tot 10 % of meer. ‘Onze bulb zit inmiddels al op enkele cruiseschepen’, laat Van Heerd weten.